FANDOM

Wielka Wojna Nadprzestrzenna.jpg

Ścierające się wojska Nagi Sadowa i Jedi

Wielka Wojna Nadprzestrzenna — pierwszy galaktyczny konflikt pomiędzy Republiką a Starym Imperium Sithów. Miał miejsce w 5000 BBY. 

Była to wojna, która wstrząsnęła Republiką, która niespodziewanie została zaatakowana przez wojska Mrocznego Lorda Sithów Nagi Sadowa. Ostatecznie Sadow został zmuszony do odwrotu i wygnania na Yavinie IV i Republika zwyciężyła. 

Złoty Wiek Imperium SithówEdytuj

Po Stuletniej Ciemności, wojnie pomiędzy Jedi i Mrocznymi Jedi, tak zwani Wygnani błąkali się po Galaktyce i w końcu trafili na Korriban. Tamtejsza rasa Sithów czciła ich jak bogów, a oni nazwali siebie Lordami Sithów. 

Przez 1900 lat, Imperium Sithów wzrosło do olbrzymiej potęgi, a czas od 6000 BBY do 5000 BBY to czas zwany Złotym Wiekiem Sithów. Imperium stało się rozległe i bogate, wykorzystując technologie, które odnaleźli w starożytnych holokronach Rakatan. 

Sadow vs Kressh.jpg

Zmagania między potencjalnymi Mrocznymi Lordami Sithów w czasie Złotego Wieku Sithów

Niedługo przed wybuchem Wielkiej Wojny Nadprzestrzennej Marka Ragnos, ówczesny Mroczny Lord Sithów, miał dwóch najbardziej obiecujących uczniów: Nagę Sadowa i Luda Kressha. Jak nakazywała tradycja Sithów, uczniowie musieli walczyć ze sobą, aby jeden z nich mógł zostać Mrocznym Lordem. Zmagania między uczniami się zaczęły.

Odkrycie Imperium SithówEdytuj

"Pozdrowienia z Republiki! Przybywamy w pokoju."
―Gav Daragon po pojawieniu się na Korriban
Daragon Korriban.jpg

Gav i Jori Daragon pojawiają się na Korriban

Jakiś czas później miało miejsce wydarzenie uważane za główną przyczynę Wojny Nadprzestrzennej. Dwójka  republikańskich odkrywców, Gaw i Jori Daragon, zjawili się na Korriban, przypadkowo odkrywając dotąd nieznane Republice Imperium. Naga Sadow postanowił udawać przyjaciela podróżników i zaaranżował ich ucieczkę tak, aby wydawało im się, że sami uciekli. Po "ucieczce" z Korriban ostrzegli Jedi i Republikę przed atakiem. Gav i Jori Daragon zostali mianowani komandorami Republikańskiego wojska, tak naprawdę będąc szpiegami Nagi Sadowa.

Niedługo potem zmarł Marka Ragnos. Dwoje kandydatów na lidera Impeium wszczęło jeszcze zacieklejszą walkę. Naga Sadow schwytał podróżników i przekonał społeczeństwo Sithów, że ich przybycie jest dowodem na to, że Republika chce ich podbić, a więc wypowiada im wojnę. Ponieważ to on poprowadził wojska Sithów, wkrótce został ogłoszony Mrocznym Lordem.

PrzebiegEdytuj

Wielka Wojna Nadprzestrzenna mapa.jpg

Ruchy wojsk w czasie Wojny Nadprzestrzennej

Sadow wysłał woje wojska na kilka planet Republiki równocześnie, a sam odizolował się od konfliktu i zamknął się na jednoosobowym statku nad czerwoną gwiazdą Primus Goluud, na którym wykorzystywał Medytację Bitewną, aby wspomóc swoich ludzi. Międzyinnymi dzięki Sadowowi, a także elementowi zaskoczenia, Sithowie szybko zdobyl iprzewagę nad nieprzygotowaną na wojnę Flotę Republiki.

Główne oddziały Sadowa poleciały na Coruscant, po drodze atakując Kaikielius i Foerost. Statki wylądowały w budynku Senatu Republiki, a Sithowie pokonali znajdujących się tam Jedi. Inne części floty poleciały na Metellos, Basilisk i Shawken. 

Bitwa Coruscant.jpg

Republika niszczy statki Sithów na Coruscant

W międzyczasie na Koros Major, Gav Daragon pokonał generała Sithów, dzięki czemu Sithowie na Koros major zostali pokonani. 

Po pojawieniu się nad Primus Goluund, Gav otworzył ogień do statku Nagi Sadowa, co wytrąciło go z równowagi i zniszczyło jego Medytację Bitewną. Wojska Sithów zostały bardzo łatwo pokonane na Coruscant. W międzyczasie, na planecie Kirrek, toczyła się kolejna bitwa. Tam, jeden z przywódców wojsk Republiki, Mistrz Ooroo, pokonał grupę Massassich, ale zginął w rezultacie.

Szala zwycięstwa przechyliła się na stronę Republiki, bo okazało się, że Sadow używał Iluzji Mocy, aby zwiększyć liczbę swoich wojsk w oczach wrogów. Flota Sithów była tak naprawdę słaba i nieprzygotowana na porażkę iluzji Mrocznego Lorda. Republice, wspomaganej teraz przez wojska Anaxesu, udało się zepchnąć Sithów z powrotem na Koros Major.

Jori i oddział sił Republiki pod dowództwem Imperatorki Tety podążała za Gavem na Primus Goluund. Zdawszy sobie sprawę, że wojna jest przegrana, Naga Sadow przekazal swoje wojska pod dowództwo Gava, a sam aktywował superbroń, zdolną zniszczyć całą gwiazdę. Gav zorientował się, co się stało i zdradził swojego mistrza. Skontaktował się z Imperatorką Tetą i ostrzegł ją przed zniszczeniem planety. Teta wraz z Jori i wojskiem Republiki zdążyła uciec, chwilę zanim Primus Goluund zmieniła się w supernovą, zabijając Gava oraz wojska sithów. Republika wygrała.

SkutkiEdytuj

RepublikaEdytuj

STAR WARS™ The Old Republic™ - Timeline - The Great Hyperspace War05:51

STAR WARS™ The Old Republic™ - Timeline - The Great Hyperspace War

Najważniejszym skutkiem Wielkiej Wojny Nadprzestrzennej dla Republiki było odkrycie istnienia Sithów. Był to pierwszy raz, kiedy Jedi i Sithowie walczyli ze sobą i między innymi dlatego ta wojna ma tak wielkie znaczenie dla historii Galaktyki. 

Poza tym, przed Wielką Wojną Nadprzestrzenną Jedi używali Protomieczy, bardzo staroświeckich i niepratktycznych poprzedników miecza świetlnego. Imperium Sithów stworzyło metodę umieszczania kryształu w rękojeści miecza świetlnego, co czyniło go o wiele lżejszym i bardziej poręcznym.

Imperium SithówEdytuj

Skutkiem Wielkiej Wojny Nadprzestrzennej było niemal całkowite zniszczenie kultury Sithów, w czasie pokoju rozwijającej się w ogromnym tempie. Po wojnie, Republika wysłała swoje statki na Korriban, aby zabić ostatnich ocalałych Sithów. 

DromundKaas.jpg

Dromund Kaas, stolica nowego Imperium

Jednak niewielkiej, kilkusetosobowej grupie ludzi i sithów udało się ucieć, będąc prowadzonymi przez nowego prYwódcę, który obiecał im zemstę na Republicę i odrodzenie potęgi Imperium, które wreszcie zniszczy Jedi i stanie się największą potęgą w Galaktyce. Osiedlili się na Dromuund Kaas, gdie założyli nową cywilizację od zera, rządzoną przez Lorda Vitiate - nowego Mrocznego Lorda, teraz zwanego już Impertorem Sithów. Przez kolejne 1400 lat, Odrodzone Imperium nie zostało odkryte przez Republikę, a w końcu, w 3681 BBY, najechać Republikę jeszcze raz, tym razem z sukcesem, w czasie Wielkiej Wojny Galaktycznej.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki