FANDOM

Wiki

Pomóż nam!

Artykuł "Thrawn" jest zalążkiem artykułu. Jeśli możesz, rozbuduj go.

"Dla niektórych ludzi nieznane zawsze stanowi zagrożenie."
―Thrawn

Mitth'raw'nuruodo (znany także jako Thrawn lub Admirał Thrawn) — chissański admirał Imperium. Wybitny strateg.

W młodości należał do Chissańskiej Ekspansywnej Floty Obronnej, gdzie był najmłodszym komandorem. Zniszczył Lot Pozagalaktyczny i wtedy po raz pierwszy poznał swojego przyszłego zwierzchnika Palpatine'a. Ze względu na swoją niezależność został zdegradowany i wypędzony z przestrzeni Chissów. Jakiś czas później został odnaleziony przez imperialnego admirała Vossa Parcka, który zwerbował go do Marynarki Imperialnej. Mimo swoich uprzedzeń do innych ras, w końcu awansował do stopnia Admirała i został zaufanym współpracownikiem Imperatora. W 3 ABY przyczynił się do stłumienia buntu, wywołanego przez Zaarina. Jakiś czas później wyruszył na podbój światów znajdujących się na pograniczy niezbadanych regionów. Gdy powrócił z misji, zastał imperium pokonane przez Rebelię. Przez kolejne kilka lat próbował zjednoczyć mini-imperia by móc walczyć z Rebeliantami. W roku 9 ABY rozpoczął ofensywę, zwaną potocznie Kampanią Thrawna. Pomimo wielu sukcesów, Thrawn zginął w roku 9 ABY podczas bitwy o Bilbringi. Został zamordowany przez wojownika rasy Noghri, zdrajcę Rukha.

Mimo klęski był uznawany za jednego z najlepszych strategów Imperium Galaktycznego.

HistoriaEdytuj

MłodośćEdytuj

Nie wiadomo w którym roku urodził się Thrawn. Wiadomo jedynie, że jego macierzystą planetą była Csilla. Należał do rodu Nuruodo, jednego z chissańskich Rodów Panujących. Prawda jest jednak zupełnie inna. Thrawn był zwykłym obywatelem, jednak za swoje zasługi w armii został adoptowany przez Ósmy Ród Panujący, rodzinę Mitth, a nie Nuruodo. Dzięki przynależności do rodu mógł się uczyć i zdobywać większe doświadczenie. Razem ze swoim bratem o imieniu Mitth'ras'safis, zostali całkowicie przyjęci przez ród i mogli swobodnie wspinać się po szczeblach władzy.
Młody Thrawn

Thrawn jako Komandor

Nie zawsze zgadzał się z polityką Rodów Panujących. Szczególnie nie zgadzał się na zakaz angażowania się w konflikty zbrojne. Postępował tak dlatego, że przeczuwał zagrożenie od innych ras sąsiadujących z przestrzenią Chissów, Yuuzhan Vongami. Przybysze z daleka (bo tak określano Yuuzhan Vongów) atakowali małymi grupami statki Chissów i Thrawn obawiał się wojny. Mimo iż nigdy nie walczył z Yuuzhan Vongami, analizował wszystkie raporty, by być przygotowanym na nadchodzącą wojnę.

Równolegle inni sąsiedzi Chissów, Vaagari zaczęli atakować inne ludy znajdujące się w sąsiedztwie. Vagaari byli kosmicznymi podróżnikami, którzy podbite ludy zamieniali w niewolników. Thrawn jak i wielu Chissów czuło do nich obrzydzenie. Mitth'raw'nuruodo obawiał się jednoczesnej wojny z dwoma przeciwnikami. Chcąc temu zapobiec chciał zaatakować Vagaari, ale mimo licznych zwolenników takich jak Admirał Ar'alani, plan ataku nie został wykorzystany. Ród panujący twierdził, że chissowie będą odpowiadać atakiem na atak, a póki co Vagaari nie zaatakowali przestrzeni należącej do chissów.

Thrawn szybko awansował do stopnia komandora Chissańskiej Ekspansywnej Floty Obronnej. Dowodził on wtedy Drugą Pikietą oddziałów granicznych, stacjonujących w okolicy planety Crustai. Kolonizacja planety dopiero się zaczynała i jednym z zadań Chissa była ochrona zespołu pracującego na powierzchni planety.

By lepiej chronić planetę postanowił rozbudować stację wojskową położoną na jednej unoszących się obok planety skał. Większość budynków zbudowano wewnątrz skały by wróg nie mógł znaleźć bazy. Większość swojego czasu komandor spędzał na swoim krążowniku o nazwie Springhawk. Patrolował na nim okolicę. Podczas pobytu w okolicy Crustai, komandor przekonał się, że zasada o nieagresji jest błędem. Wymyślił nawet akcję, która miała sprowokować Vagaari do ataku, ale zanim wcielił plan w życie chciał pozyskać więcej informacji o flocie wroga.

W roku 27 BBY podczas jednego z patroli natknął się na dwa statki z Republiki. Były to frachtowiec Bargain Hunter należący do Dubraka Qennto, wraz z towarzyszącymi mu Jorj'em Car'dasem oraz Marisą Ferasi, drugim statkiem był natomiast okręt należący do Hutta Proggy, który gonił przemytników. Początkowo na wszelki wypadek unieruchomiono statek Bargain Hunter. Thrawn widząc, że Hutt otworzył ogień do drugiego statku, wydał rozkaz zestrzelenia go. Zainteresował go też wrak, który dokładnie obejrzał, a później wydał rozkaz dokowania statku przemytników na swoim statku. Miał co do nich mieszane odczucia, podejrzewał, że mogą być oni szpiegami.
Jorj

Jorj Car'Das - jeden z przemytników.

Komandor przyjął przemytników na swoim statku. Mimo, że obie rasy posługiwały się innymi językami, w końcu udało im się porozumieć. Widząc, że załoga jest zestresowana, wydał rozkaz przeszukania ich statku. Nie znaleziono nic co świadczyło by o złych zamiarach przybyszy. W przeszukaniu znaleziono jedynie futra i drogocenne kamienia. Mogło to świadczyć o tym, że przybysze byli zwyczajnymi przemytnikami. Kilka godzin później zaprosił Jorj'a na pokład swojego statku. Car'Das okazał się bardzo rozmownym, a zarazem ciekawskim rozmówcą.

Thrawn spotykał się z Car'Dasem regularnie, człowiek uczył go basica, a komandor uczył go języków cheunn i minnisiata. Jakiś czas później zaproponował załodze układ. Mieli oni zostać dłużej na jego statku, a komandor zapłaci im by udobruchać odbiorcę towaru, Hutta Drixo. Załoga miała go nauczać go basicu, więc bez wahania się zgodziła. Przemytnicy nie byli do końca pewni jak są postrzegani przez komandora, a układ upewnił ich, że nie jest z nimi aż tak źle.

Starcie z VaagariEdytuj

"Czy istoty na które napadają Vaagari, mają prawo liczyć na naszą siłę militarną, czy powinniśmy po prostu stać z boku, i przyglądać się jak ich zarzynają?"
―Thrawn

Po trzech dniach lotu, Springhawk dotarł do bazy w okolicach planety Crustai. Zanim zdążyli się oni zbliżyć do bazy, Thrawn dowiedział się o ataku Vaagari. Nie chcąc marnować okazji do zniszczenia wroga, komandor wyruszył do boju. Gdy dotarli na miejsce zobaczyli jeden frachtowiec i dwa myśliwce. Chwilę później Vagaari zaatakowali, a komandor wysłał swoje siły. Bez problemu pokonano myśliwce i unieruchomiono okręt wroga, a następnie dokonano abordażu.

Walki na okręcie Vaagarich trwały jakąś godzinę, ale dzięki czujnikom udało się zabić wszystkich wrogów bez strat własnych. Kiedy zabito wszystkich Vagaarich, Thrawn poprosił przemytników o dołączenie do niego. Chciał im bowiem pokazać skarb przybyszów i zapytać się, czy rozpoznają może jakieś przedmioty. Po dokładnych oględzinach statku, chiss doszedł do wniosku, że cały skarb należy skatalogować. Do tego zadania wybrał obrażonego na niego kapitana Qennto, który w zamian za pomoc miał dostać część skarbu, którą sam sobie wybierze. Po dokładnej analizie skarbca, przemytnicy doszli do wniosku, że Vagaari musieli napadać na wiele różnych światów, na terenie Republiki Galaktycznej oraz poza nią.

Gdy wrócili do bazy okazało się, że w międzyczasie na kontrolę przybył przedstawiciel Piątego Rodu Panującego, arystokra o imieniu Chaf'orm'bintrano. Thrawn opowiedział mu o starciu z Vagaari, próbując go przekonać do tego, że nie miał wyboru i musiał walczyć. Po jego wizycie, komandor spotkał się z Car'Dasem, by dowiedzieć się co w Republice sądzą o niewolnictwie.
Komandor Thrawn 27 BBY

Thrawn w roku 27 BBY

Przez następne kilka tygodni, Thrawn w wolnym czasie trenował naukę basica i uczył się o wiele szybciej niż przemytnicy jego języka. Poza tym interesowało go życie w Republice, z uwagą słuchał o robotach, technologii oraz o Rycerzach Jedi.

Jakiś czas później do komandora przyleciała jego bezpośrednia szefowa, admirał Ar'alani oraz brat Thrawna o imieniu Mitth'ras'safis. Oboje zainteresowali się statkiem Vaagari, a do przemytników czuli niechęć. Możliwość wyboru skarbów dla siebie przez kapitana Qennto, również nie przypadła im do gustu. Podczas wizyty komandor dostał meldunek o tym, że statki Vaagari, zaatakowały planetę zamieszkałą przez rasę Geroonów i potrzebne jest wsparcie. Bez wahania komandor udał się na pomoc, biorąc ze sobą tylko Car'dasa oraz Ferasi jako świadków. Po sześciu godzinach lotu Springhawk doleciał na miejsce. Ich oczom ukazała się ogromna armada statków wroga, zawierająca około dwustu okrętów. Gdy komandor lepiej się przyjrzał, zobaczył, że na statkach Vaagari znajdują się pęcherze w których były istoty żywe. Pęcherze te tworzyły żywą tarczę i trudniej było ich zaatakować.

Chwilę później Thrawn spostrzegł że wróg używa dotąd niespotykanej broni. Pole pseudograwitacji używane przez Vaagari utrudniało skok w nadprzestrzeń. Jedno z takich urządzeń było zabezpieczane jedynie przez trzy krążowniki i kilka myśliwców. Komandor widząc okazję do zdobycie emitera wydał rozkaz ataku. W wyniku zaskoczenia udało się zniszczyć obstawę i w pośpiechu przyspawać emiter do statku chissa. Zanim jednak Springhawk wykonał skok w nadprzestrzeń, został trafiony, w wyniku czego doszło do rozszczelnienia mostku dowodzenia. Załoga szybko ubrała specjalne maski tlenowe, ale okazało się, że maska należąca do Thrawna jest nie szczelna. Komandor szybko zaczął tracić przytomność i gdyby nie szybka pomoc Ferasi, chiss mógłby umrzeć.

Po dwóch godzinach komandor doszedł do siebie, ale dalej pozostawał w pomieszczeniu medycznym. Gdy przemytnicy przyszli do niego z wizytą, podziękował im za pomoc. Po powrocie na Crustai reszta rannych dostała niezbędną pomoc, a sam statek został naprawiony. Thrawn odbył także rozmowę z Mitth'ras'safisem, który powiedział mu, że jego działania zaczynają denerwować jego własny Ród. Komandor na swoją obronę, próbował wytłumaczyć, jakim zagrożeniem dla chissów są Vaagari. Pomimo wymiany argumentów, Thrawn nie zdołał przekonać syndyka do swoich racji. Podczas rozmowy snuł także plany współpracy Republiki, a Imperium Chissów. Gdy Mitth'ras'safis dowiedział się, że to przemytnicy uratowali życie jego bratu, pozwolił zwracać się do niego rdzennym imieniem Thrass.

Spotkanie z Federacją HandlowąEdytuj

"Mitth'raw'nuruodo dokonuje wyłącznie rzeczy niemożliwych"
Kinman Doriana

Klika dni później skanery chissów wykryły grupę statków lecących w ich stronę. Okręty te nie przypomniały okrętów Vaagari, ale miały podobne oznaczenia jak Bargain Hunter. Thrawn zmobilizował większość swoich sił i wziął ze sobą Car'dasa w nadziei, że przemytnik rozpozna statki. Po kilku godzinach lotu natknięto się na zgrupowanie złożone z dwóch krążowników należących do Federacji Handlowej oraz kilkanaście mniejszych jednostek. Car'das opowiadał o sile tych jednostek, a komandor ze spokojem słuchał. Chiss zgodnie ze swoimi rozkazami zabezpieczył statki i przeprowadził rozmowę z dowódcą okrętów. Używając Basica zażądał przedstawienia powodów wtargnięcia w przestrzeń chissów. Po chwili odpowiedział mu Kinman Doriana, używając pseudonimu "komandor Stratis". Złożył obietnicę, że nie przybywa z wrogimi zamiarami, ale przez pewien czas muszą utrzymać pozycję. Thrawn nie zgodził się na to, ale negocjacje zostały przerwane, gdy prawdziwy dowódca Siv Kav wydał rozkaz zniszczenia chissów.

Początkowo wydawało się, że Federacja pokona małą flotę chissów, ale komandor zachowywał zimną krew i szybko dostrzegł słabe strony floty przeciwnika. Chiss początkowo skupił się na pierwszej fali myśliwców myśliwców typu Vulture. Wabiąc myśliwce Federacji Handlowej komandor chciał sprawdzić na jaką odległość myśliwce mogą się oddalić od statku dowodzenia. Po kilku takich testach ekipie łącznościowej Springhawka udało się załamać algorytm komputerowy kierujący myśliwcami Vulture. Dzięki złamaniu kodu udało się zablokować rozkaz powrotu, a myśliwce poleciały poza swój zasięg. Chwilę później uległy samozniszczeniu.

Thrawn wydał rozkaz podejścia bliżej wroga, ale w ich stronę zaczęła się zbliżać formacja myśliwców. Komandor nakazał otworzyć do nich ogień ze specjalnych rakiet, których ładunek powodował obezwładnienie ich komputerów.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki