FANDOM

Wiki

Pomóż nam!

Artykuł "Tatooine" jest zalążkiem artykułu. Jeśli możesz, rozbuduj go.

Planeta
Tatooine

Tatoooine
Tatooine
Region Zewnętrzne Rubieże
Współrzędne R-17
Długość dnia 23 godzin
Długość roku 304 dni
Dominujący krajobraz Pustynia
Ludność 200 000
Klimat Ciepły
Struktura demograficzna Ludzie (70%)

Tuskeni (5%) Jawowie (5%) Inne (20%)

Stolica Bestine
Przynależność Huttowie
Mos Eisley

Mos Eisley - miasto na Tatooine

Tatooine to pustynna planeta położona na Zewnętrznych Rubieżach. Tatooine jest neutralną planetą, na której mieszkał najsłynniejszy gangster Jabba. Jej rdzenni mieszkańcy to Tuskeni i Jawowie.

PołożenieEdytuj

Tatooine znajduję się w Zewnętrznych Rubieżach. Krąży wokół dwóch gwiazd. Jej współrzędne wynoszą R-17. Jej powierzchnię zajmowały rozległe pustynie. Ludzie, chcąc przeżyć budowali Farmy Wilgoci.

ZwierzętaEdytuj

Tatooine 2 gwiazdy

Dwie gwiazdy Tatooine

smok krayt

Smoki krayt były olbrzymimi, drapieżnymi gadami zamieszkującymi planetę Tatooine.

Krayty rosły przez całe życie, zazwyczaj osiągając długość 45 metrów i wagę 20 ton. Mogły dożyć około stu lat i nie słabły z upływem czasu. Najstarsze i największe ze smoków można było znaleźć w wysokich górach ich rodzinnej planety. Ich naturalnym pożywieniem były banthy, jednak nie pogardzały też Jeźdźcami Tusken lub innymi rasami inteligentnymi. Mimo, że wygląd smoków robił wrażenie, rzadko atakowały, jeżeli nie zostały sprowokowane. Jeśli jednak do tego dochodziło i mimo wszystko krayt zaatakował, istniała szansa, że zamiast na ofiarę rzuciłby się na jej cień. Było to spowodowane faktem, że krayty słabo rozróżniały wymiarowość przedmiotów. Ich inną słabością były nozdrza. Celny strzał z blastera był w stanie przebić chrząstkę i dotrzeć do mózgu, powodując natychmiastową śmierć bestii. [1][2]Podgatunek smoka krayt.Układ pokarmowy tych gadów posiadał interesujące cechy. Zjedzony pokarm był miażdżony w przełyku, a niestrawione resztki w postaci drobnego pyłu, ulegały obróbce i stawały się niemal przezroczystym kamieniem, zwanym perłą smoka krayt. Klejnot ten był niezwykle cenny w przemyśle jubilerskim lub jako trofeum, ponieważ jedynym sposobem na jej zdobycie było zabicie smoka. Jeźdźcy Tusken traktowali go jak relikwie, a jego posiadacza jak prawdziwego wojownika. Perła nadawała się również jako kryształ skupiający w mieczu świetlnym.

Krayty wykazywały wrażliwość na Moc. Chętnie zamieszkiwały tereny silne ciemną stroną. Jednym z takich miejsc była jaskinia, w której Rakatanie ukryli jedną z Gwiezdnych Map. Smok urządził tam sobie legowisko, co w ciągu kilku lat zaowocowało u niego nienaturalnie dużym rozmiarem.

Historia Edytuj

Początki Edytuj

Na podstawie filmów nieznana jest wczesna historia Tatooine. Nie wiadomo, kiedy powstała ta planeta oraz kiedy dotarli do niej ludzie. Wiadomo, że Tatooine było pustynną planetę. W I w. BBY mieszkali tam niewolnicy m.in: Shmi Skywalker, Anakin Skywalkera oraz ich panowie m.in: Watto. Na tej planecie już wtedy mieszkał też Jabba the Hutt, gdzie miał swój pałac. Mieszkali tam tez Ludzie Pustyni oraz Sarlacc, który pożerał żywe istoty, które trawił przez tysiąc lat.

Przybycie Jedi Edytuj

Filing images de6575a438b0-15

Wyścig Anakina na Tatooine

W 32 BBY na Tatooine przybył Rycerz Jedi Qui-Gon Jinn wraz ze swoim padawanem, Obi-Wanem Kenobim oraz królową Naboo Padme Amidalą. Zatrzymali się na niej, albowiem potrzebowali niezbędnych części do statku, by dolecieć na Coruscant. Spotkali tam młodego niewolnika, Anakina Skywalkera, u którego Qui-Gon wykrył ogromną ilość midichlorinów, większą nawet niż u samego mistrza Yody. Na podstawie tego Qui-Gon stwierdził, że Anakin jest tym, o którym mówiły przepowiednie, że ma przyprowadzić równowagę Mocy. Qui-Gon założył się z Watto, że jeśli Anakin wygra wyścig on otrzyma niezbędne części do statku i Anakin będzie wolny, co też się stało. Wówczas młody Anakin odleciał z Tatooine i obiecał swojej matce, Shmi, że kiedyś wróci i ją uwolni.

Tuż przed odlotem z Tatooine Qui-Gon Jinn stoczył nierozstrzygnięty pojedynek z Darthem Maulem.

Powrót Anakina Edytuj

W 22 BBY Anakin dręczony koszmarami o matce postanowił wrócić na Tatooine, by odnaleźć Shmi. Tam dowiedział się od Watta, że Shmi została przez niego sprzedana Cliegowi Larsowi i że Cliegg wziął Shmi za żonę. Anakin wówczas pojechał na farmę Larsów, gdzie poznał Cliega, jego syna Owena oraz jego narzeczoną Beru. Dowiedział się też, że jego matka została porwana przez Tuskenów. Anakin odnalazł farmę Tuskenów i matkę, która umarła na jego ramionach. Wściekły Anakin powybijał Tuskenów.

Oddanie Luke' a na wychowanie do wujostwa Edytuj

Benoit-duroi-tatooine-reboot-0029-cam-004

Farma Larsów

W 19 BBY po przejściu Anakina Skywalkera na Ciemną Stronę Mocy Obi-Wan przyleciał na Tatooine z niemowlakiem Luke' em - synem Anakina i Padme Amidali, którego oddał na wychowanie do Owena i Beru. Przez kolejne lata Obi-Wan mieszkał na Tatooine podający się za Bena Kenobiego, gdzie doglądał wychowującego się Luke' a.

Odlot Luke' a Edytuj

W 0 BBY na Tatooine przybyli dwa roboty - C-3PO oraz R2-D2. Obu schwytali Jawowie i sprzedali Owenowi. R2-D2 miał wiadomość dla Obi-Wana, którą ostatecznie udało mu się dostarczyć. W tym samym czasie na Tatooine przybyli szturmowcy Imperum Galaktycznego, którzy zabili Owena i Beru Larsów. Luke postanowił wówczas, że odleci z Obi-Wanem i stanie się Jedi. Mężczyźni odnaleźli pilota, Hana Solo, który zabrał ich z planety.

Powrót Jedi Edytuj

W 3 ABY schwytany przez Bobę Fetta zamrożony w karbonicie Han Solo został zabrany na Tatooine do Jabby. Z tego powodu w 4 ABY chcący odzyskać Hana jego przyjaciele m.in: Luke Skywalker przybyli odbić Hana. Leia odmroziła Hana, zaś Luke później przybył po wszystkich przyjaciół. Wściekły Jabba skazał Hana, Luke' a i Chewbaccę na pożarcie przez Sarlacca, który trawił swoje ofiary tysiąc lat. Nad gniazdem Sarlacca rozegrała się wówczas bitwa, w trakcie której Jabba został zabity przez Leię. Potem wszyscy odlecieli z Tatooine.

Images-0

Pałac Jabby

Dalsze losy Edytuj

Dalsze losy Tatooine pozostają nieznane.