FANDOM

Republika przekształcona w Imperium!

Strona Sheev Palpatine (lub jej część) została skopiowana z Empirepedii.

Sheev2.jpg

Sheevkanon Palpatine, znany także jako Darth Sidious — polityk, senator, Najwyższy Kanclerz, Morczny Lord Sithów i pierwszy władca Imperium Galaktycznego. Był człowiekiem i pochodził z Naboo, na którym urodził się 82 lata przed bitwą o Yavin.

HistoriaEdytuj

Wczesne życie

Palpatine mlody.jpg

Szkolenie

Palpatine urodził się na Naboo w 82 BBY, a jego dzieciństwo jest spowite tajemnicą, a niewielkie informacje są przeinaczane lub modyfikowane. Nie wiadomo nic o jego dojrzewaniu, można snuć domysły, że był szkolony przez Mrocznego Lorda Sithów Dartha Plagueisa. Imperialne wspominki o jego
Plagueis Palpatine.jpg
pierwszych wyczynach oraz szlachetnych uczynkach były propagandą, więc trudno było wyłowić z nich jakieś znaczące informacje. Ponieważ jego rodzina zniknęła w dziwnych okolicznościach, kiedy został senatorem, co mogło zasłaniać jego tożsamość Lorda Sithów, a niektórzy uważali, że jest on fałszywą tożsamością
Palpatine Plageus.jpg

Zabójstwo mistrza

Dartha Sidiousa, a także, że nie narodził się na Naboo, a tak naprawdę jest kimś, o kim nic nie wiadomo i jego przeszłość jest jedną wielką zagadką.

Pewna jest jednie: data urodzenia oraz rodzinna planeta. Za swój dom uważał Theed, stolicę Naboo i miał przynajmniej jednego brata albo jedną siostrę. Nie wiadomo dlaczego, mimo że był wrażliwy na Moc, nie rozpoczął szkolenia na Jedi, a raczej czemu go nie oddano. Nieznane są także informacje na temat pierwszego kontaktu z jego przyszłym mentorem - Darthem Plagueisem. Możliwe, że sam jako dziecko, zainteresował się ciemną stroną Mocy oraz dziedzictwem Sithów, nie ma jednak na to dowodów. Wiadomo jednakże, iż w pewnym momencie stał się uczniem Mrocznego Lorda Sithów.

Pierwsza kłótnia pomiędzy uczniem, a mistrzem nastąpiła gdy Plagueis rozmyślał nad tym jak można stworzyć życie. Palpatine, choć był bardzo potężny i szubko opanował szkuki walki i posługiwania się mocą, bał się, że jego mistrz chce stworzyć kogoś, kto może zastąpić Ucznia. W końcu Palpatine zabił mistrza podczas gdy ten spał.

Kariera politycznaEdytuj

W
Palpatine Młody.jpg

Młody Senator

roku 32 BBY Palpatine, średnio znany senator z planety Naboo, wybrany został przez Senat Republiki na urząd Najwyższego Kanclerza. Zastąpił na tym stanowisku Finisa Valoruma, oskarżanego o nie dość energiczne działania w związku z kryzysem na Naboo oraz zbytnie uleganie przekupnym biurokratom. Palpatine jako Darth Sidious osobiście doprowadził do tego kryzysu, potem zaś nakłonił królową Naboo do złożenia wotum nieufności wobec Valoruma. Głównym,
Imperator Palpatine 02.jpg

Senator Palpatine

choć nieujawnianym celem i ambicją Palpatine'a było skoncentrowanie w swoim ręku władzy dyktatorskiej, do czego dążył zarówno metodami jawnymi (działania polityczne, demagogia, wykorzystywanie ksenofobii),
Young-palpatine.jpg

Senator Palpatine

jak i zakulisowymi manipulacjami. Wybuch Wojen klonów, do którego sam sie przyczynił jako Lord Sithów, znacząco
Sidious 03.jpg

Sidous

ułatwił te działania. Przekonując o konieczności posiadania silnej, scentralizowanej władzy w trudnych czasach, Palpatine doprowadził do nadania mu przez Senat wyjątkowo szerokich kompetencji na czas wojny. Nigdy już się ich nie zrzekł. Ostatecznym krokiem było mianowanie się - mimo sprzeciwów niektórych stronnictw - Imperatorem oraz przekształcenie Republiki w Imperium Galaktyczne i likwidacja Zakonu Jedi (rok 19 BBY). Palpatine wykorzystał atmosferę zagrożenia Galaktyki, którą sam wywołał.

Jako imperator, Palpatine stworzył rozbudowany aparat przymusu państwowego (COMPNOR oraz podlegająca mu służba bezpieczeństwa) i terroru, rozbudował siły wojskowe (Flota i Armia Imperialna, szturmowcy) oraz zlecał i promował wykorzystanie ich przeciw własnej ludności cywilnej. Władzę absolutną dzierżył aż do śmierci w Bitwie pod Endorem w roku 4 ABY. Imperator, będący w świecie Gwiezdnych Wojen uosobieniem Zła, dążył do osiągnięcia władzy nad światem, władzy nieograniczonej, decydowania o losie ludzi, o następujących zdarzeniach. Jego ambicje przekraczały cele większości tyranów. Sposób traktowania swoich uczniów i pomocników (wykorzystywanie i zabijanie) i metody osiągania celów obrazować mają w jaki sposób zło manipuluje ludźmi.

Ciemna Strona MocyEdytuj

SidiousVaderPromo.jpg

Darth Sidious&Darth Vader

Fakt, którego Palpatine nie ujawniał publicznie to jego działalność jako Dartha Sidiousa - Mrocznego Lorda Sithów. Jako uczeń Dartha Plagueisa Palpatine zaprzedał się Ciemnej Stronie Mocy. Jego głównymi celami było dokonanie "zemsty" na Zakonie Jedi oraz przejęcie władzy absolutnej nad galaktyką, a także stałe zwiększanie własnych umiejętności w zakresie panowania nad Mocą.

Wśród zakulisowych działań Palpatine'a zmierzających do realizacji powyższych celów wyróżnić można kilka wątków.

Pozyskiwanie uczniów Edytuj

Poza własnymi studiami nad Ciemną Stroną Mocy, Palpatine pozyskiwał kolejnych uczniów. Wyszkolił Dartha Maula, przeciągnął na Ciemną Stronę i przyjął na ucznia Dartha Tyranusa, jego największym dziełem było jednak przeciągnięcie na stronę mroku młodego Anakina Skywalkera (Dartha Vadera), "wybrańca Mocy".

Po przejęciu władzy Palpatine zaczął tworzyć kolejne organizacje i zrzeszenia użytkowników Ciemnej Strony Mocy. Do najlepiej znanych spośród posługujących się Moca popleczników Imperatora nie będących Sithami należeli m.in. Tremayne, Lumiya, Jerec oraz Mara Jade. Sidious próbował także przeciągnąć na Ciemną Stronę Luke'a Skywalkera, aby zastąpić nim Vadera, którego siły sam się obawiał.

Konflikty zbrojne Edytuj

Jako Darth Sidious, Palpatine potajemnie i przez pośredników inicjował konflikty w Galaktyce przez kontrolowanie lub wspieranie rozmaitych organizacji przestępczych, nielegalnych działań legalnych podmiotów (np. inwazja Federacji Handlowej na Naboo) lub frakcji mających na celu rozbicie jedności Republiki (wsparcie dla hrabiego Dooku i separatystów). Działania te miały doprowadzić do wzrostu zaufania do Palpatine'a jako senatora, a potem Kanclerza, dzięki rozwiązywaniu przez niego kolejnych konfliktów, lub też do przedstawienia go jako jedynej osoby zdolnej zapanować nad chaosem i zapewnić bezpieczeństwo Republice. Równocześnie zabiegi te miały osłabić w oczach ludności pozycję legalnego rządu oraz Zakonu Jedi.

Działania przeciw Jedi Edytuj

Wojny Klonów były jedną z największych i najdłużej przygotowywanych intryg Palpatine'a. Ich celem było zniszczenie Zakonu Jedi przez wciągnięcie Rycerzy do działań wojennych i konfliktów między rozmaitymi stronnictwami. Odbywało się to na kilku frontach:

  • stopniowego osłabiania pozycji Jedi w oczach Senatu i społeczeństwa Galaktyki
  • eliminacji wielu Rycerzy na polu walki i w zamachach
  • niszczenia psychiki "strażników pokoju" przez zmuszenie ich do prowadzenia wojny, a w rezultacie - prowadzenia ich ku Ciemnej Stronie Mocy

Rycerze Jedi zdawali sobie sprawę z niektórych aspektów działalności Sidiousa, nie byli jednak w stanie odkryć na czas jego tożsamości. Na krótko przed zakończeniem Wojen Klonów Rada Jedi podejrzewała, że Sithem jest ktoś z otoczenia Najwyższego Kanclerza, ale ostateczne ujawnienie się im Palpatine'a jako Sidiousa nastąpiło dopiero w wybranym przez niego samego momencie. Kulminacją planu Palpatine'a wobec Jedi było wydanie Rozkazu 66 i następująca po nim Czystka Jedi. Wydarzenia te przedstawione są w filmie Zemsta Sithów.

Śmierć Edytuj

Star-Wars-Palpatine l.jpg

Palpatine w momencie galaktycznej wojny domowej

W latach 3-4 ABY Palpatine przygotował kolejną intrygę, mającą raz na zawsze zniszczyć rosnący w siłę Sojusz Rebeliantów. Z jego polecenia pozwolono Rebeliantom pozyskać plany drugiej Gwiazdy Śmierci, co miało skłonić ich do ataku, a w rezultacie - wejścia w pułapkę zastawioną przez Marynarkę Imperialną. Równocześnie miało to doprowadzić do przeciągnięcia na Ciemną Stronę Mocy Luke'a Skywalkera, którego Palpatine chciał uczynić swym nowym uczniem w miejsce Vadera.

Wydarzenia podczas Bitwy pod Endorem potoczyły się jednak zupełnie nie po myśli Imperatora. Skywalker pokonał Vadera w pojedynku, nie poddał się jednak Ciemnej Stronie i nie zabił go. Palpatine postanowił zabić Luke'a, uprzednio torturując go przy użyciu błyskawic Mocy, co poruszyło sumienie Vadera na tyle, że wystąpił przeciw swojemu mistrzowi i wrzucił go do szybu reaktora, gdzie Palpatine poniósł śmierć. Wydarzenia te przedstawione są w filmie Powrót Jedi.

Odrodzenie

Źródła pozafilmowe (seria komiksów Mroczne Imperium) opisują odrodzenie się Palpatine'a w sklonowanym ciele w roku 10 ABY. Zgromadził on większość ocalałych sił Imperium oraz Mrocznych Jedi na planecie Byss, skąd zaplanował kampanię mającą na celu ponowne przejęcie władzy, tym razem środkami militarnymi. Usiłował również ponownie przeciągnąć na Ciemną Stronę Luke'a Skywalkera, jednak w ostatecznym rozrachunku - bezskutecznie. Plan ponownego przejęcia władzy nad Galaktyką nie powiódł się, a Palpatine ostatecznie zginął, pozbawiony klonów, do których mógłby przenieść swoją jaźń.

Historyczne i współczesne pierwowzoryEdytuj

Jako pierwowzory lub źródła inspiracji przy tworzeniu postaci Palpatine'a wymieniane bywają następujące postaci:

  • Richard Nixon (37. prezydent USA)
  • Adolf Hitler
  • Bill First (senator z Tennessee i lider republikańskiej większości w tej izbie)
  • Tom DeLay (kongresman z Teksasu i niedawny lider republikanów)
  • Ludwik XIV, król Francji
  • Oktawian August, twórca systemu cesarstwa rzymskiego

CytatyEdytuj

  • Sprawdzają się wszystkie moje przewidywania.
  • Ciemna strona mocy jest ścieżką do wielu zdolności uważanych powszechnie za... sprzeczne z naturą.
  • Nieograniczona Moc!!!
  • Wziąć sprzed moich oczu te robaki!!

CiekawostkiEdytuj

Darth Sidious LE.gif

Miecz świetlny Dartha Sidiousa

  • podczas wyborów prezydenckich w Polsce w roku 2005 w niektórych miastach kraju pojawiały się stylizowane na ogłoszenia wyborcze plakaty, zachęcające do głosowania na Palpatine'a oraz jego listę nr 66. Był to komentarz do ówczesnej sytuacji społeczno-politycznej w Polsce, w szczególności do odczuwanej przez szerokie rzesze społeczeństwa potrzeby ukrócenia korupcji w urzędach i instytucjach państwowych;
  • w niektórych źródłach internetowych imię Palpatine'a podawane jest jako Cos. Jest to informacja niekanoniczna, a zasugerowana została imieniem pierwowzoru Imperatora we wczesnych wersjach scenariusza - miał on zwać się Cos Dashit;
  • w Star Wars V: Imperium Kontratakuje w oryginale Imperatora grała nieznana starsza kobieta, której dołożono szympansie oczy. Głos podkładał Clive Revill. Na potrzeby wersji DVD zastąpiono ich Ianem McDiardidem.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki