FANDOM

Republika przekształcona w Imperium!

Strona Sheev Palpatine (lub jej część) została skopiowana z Empirepedii.

Sheev2

Sheevkanon Palpatine, znany także jako Darth Sidious — polityk, senator, Najwyższy Kanclerz, Morczny Lord Sithów i pierwszy władca Imperium Galaktycznego. Był człowiekiem i pochodził z Naboo, na którym urodził się 82 lata przed bitwą o Yavin.

HistoriaEdytuj

Wczesne życie

Palpatine mlody

Szkolenie

Palpatine urodził się na Naboo w 82 BBY, a jego dzieciństwo jest spowite tajemnicą, a niewielkie informacje są przeinaczane lub modyfikowane. Nie wiadomo nic o jego dojrzewaniu, można snuć domysły, że był szkolony przez Mrocznego Lorda Sithów Dartha Plagueisa. Imperialne wspominki o jego
Plagueis Palpatine
pierwszych wyczynach oraz szlachetnych uczynkach były propagandą, więc trudno było wyłowić z nich jakieś znaczące informacje. Ponieważ jego rodzina zniknęła w dziwnych okolicznościach, kiedy został senatorem, co mogło zasłaniać jego tożsamość Lorda Sithów, a niektórzy uważali, że jest on fałszywą tożsamością
Palpatine Plageus

Zabójstwo mistrza

Dartha Sidiousa, a także, że nie narodził się na Naboo, a tak naprawdę jest kimś, o kim nic nie wiadomo i jego przeszłość jest jedną wielką zagadką.

Pewna jest jednie: data urodzenia oraz rodzinna planeta. Za swój dom uważał Theed, stolicę Naboo i miał przynajmniej jednego brata albo jedną siostrę. Nie wiadomo dlaczego, mimo że był wrażliwy na Moc, nie rozpoczął szkolenia na Jedi, a raczej czemu go nie oddano. Nieznane są także informacje na temat pierwszego kontaktu z jego przyszłym mentorem - Darthem Plagueisem. Możliwe, że sam jako dziecko, zainteresował się ciemną stroną Mocy oraz dziedzictwem Sithów, nie ma jednak na to dowodów. Wiadomo jednakże, iż w pewnym momencie stał się uczniem Mrocznego Lorda Sithów.

Pierwsza kłótnia pomiędzy uczniem, a mistrzem nastąpiła gdy Plagueis rozmyślał nad tym jak można stworzyć życie. Palpatine, choć był bardzo potężny i szubko opanował szkuki walki i posługiwania się mocą, bał się, że jego mistrz chce stworzyć kogoś, kto może zastąpić Ucznia. W końcu Palpatine zabił mistrza podczas gdy ten spał.

Początki Edytuj

Na postawie samych filmy nie jest znana data ani miejsce urodzenia Sheeva Palpatine' a. W pewnym momencie swojego życia prawdopodobnie był szkolony na Sitha przez potężnego Dartha Plaguiesa, którego po pewnym czasie zabił we śnie. Z czasem zaczął prowadzić podwójne życie. Naprawdę był Sithem, udawał zaś członka Republiki Galaktycznej. W bliżej nieokreślonym momencie przyjął również na swego ucznia Dartha Maula.

Kariera politycznaEdytuj

Przed wojnami klonów Edytuj

Niebawem za sprawą Palpatine' a rozpoczęła się blokada Naboo prowadzona przez Federację Handlową. Chciał zmusić królową Padme Amidalę do podpisania układu. Z czasem został wybrany na nowego Kanclerza Republiki zastępując na tym stanowisku Finisa Valoruma. Wiedział również, że zbliża się bitwa o Naboo. Wydał swojemu uczniowi odpowiednie rozkazy. Był przekonany, że wygra bitwę, choć ją przegrał.

Po bitwie o Naboo celem Palpatine' a stało się skoncentrowanie w swoim ręku władzy dyktatorskiej, do czego dążył zarówno metodami jawnymi (działania polityczne, demagogia, wykorzystywanie ksenofobii),
Young-palpatine

Senator Palpatine

jak i zakulisowymi manipulacjami. Interesował się uczniem Obi- Wana Kenobiego młodym Anakinem Skywalkerem. Z czasem po śmierci Dartha Maula przyjął na swojego ucznia Dooku, byłego Rycerza Jedi, któremu nadał imię Darth Tyranus. Wiedział o armii klonów, jaka tworzyła się na Kamino i to prawdopodobnie dzięki jemu zaangażowaniu w klony został wszczepiony Rozkaz 66(zabić wszystkich Jedi).
Sidious 03

Sidous

Wojny klonów Edytuj

Po bitwie o Geonosis Darth Sidious otrzymał od swego ucznia, Dartha Tyranousa/Dooku pierwsze plany przyszłej Gwiazdy Śmierci - superbroni zdolnej niszczyć całe planety. Przez kolejne 3 lata nadal szkolił Dooku oraz prowadził podwójne życie. Jednym z jego sług stał się także generał Grevious. W 19 BBY upozorował swoje porwanie. Na ratunek ,,porwanemu" kanclerzowi wyruszyli Obi-Wan Kenobi i Anakin. Wówczas Obi-Wan i Anakin stoczyli walkę z Dooku, która później stałą się pojedynkiem między Anakinem i Dooku. Gdy Dooku został pokonany Palpatine kazał Anakinowi go zabić.

Po śmierci Dooku Palpatine robił wszystko, by przeciągnąć Anakina Skywalkera na Ciemną Stronę Mocy. Opowiedział mu wówczas historię Dartha Plaguiesa, który potrafił pokonać śmierć oraz okłamał go, że przechodząc na Ciemną Stronę Mocy uratuje Padme(Anakinowi śniło się, że jego żona, Padme umiera przy porodzie). Anakin dowiedziawszy się, że Palpatine jest Sithem wydał go Mace' owi Windu. Szybko jednak zmienił zdanie i zdecydował się dołączyć do Dartha Sidiousa, by uratować Padme. Podczas walki Palpatine' a i Windu Palpatine atakował Błyskawicami Mocy, a Windu bronił się mieczem świetlnym odbijając błyskawicę na Palpatine' a(co spowodowało okaleczenie twarzy Palpatine' a na resztę życia) Anakin odciął Windu rękę, a Sidious go zabił. Później przyjął Anakina na swojego ucznia i nadał mu imię Darth Vader. Kazał mu zabić dzieci w Świątyni Jedi, a później polecieć na Mustafar i zabić przywódców separatystów.

Imperator Edytuj

Po zdobyciu nowego ucznia Palpatine wydał rozkaz 66(zabić wszystkich Jedi), po czym ogłosił przekształcenie Republiki Galaktycznej w Imperium Galaktyczne. Niebawem stoczył pojedynek z Mistrzem Yodą, który przeżył i wygrał, nie zdołał jednak zabić Yody. Później wyczuł, że Vader jest w niebezpieczeństwie i wyruszył ratować go na Mustafar. Znalazł tam swojego ucznia ciężko rannego i zabrał do siebie. Tam Anakin przeszedł ciężką operację. Powiedział również Anakinowi, że ten w gniewie zabił Padme. Imperator Palpatine zlecił budowę Gwiazdy Śmierci na podstawie planów, które dostał niegdyś od Dartha Tyranousa/hrabi Dooku.

W 3 ABY Palpatine dowiedział się, że Vader ma syna.

Śmierć Edytuj

Star-Wars-Palpatine l

Palpatine w momencie galaktycznej wojny domowej

W latach 3-4 ABY Palpatine przygotował kolejną intrygę, mającą raz na zawsze zniszczyć rosnący w siłę Sojusz Rebeliantów. Z jego polecenia pozwolono Rebeliantom pozyskać plany drugiej Gwiazdy Śmierci, co miało skłonić ich do ataku, a w rezultacie - wejścia w pułapkę zastawioną przez Marynarkę Imperialną. Równocześnie miało to doprowadzić do przeciągnięcia na Ciemną Stronę Mocy Luke'a Skywalkera, którego Palpatine chciał uczynić swym nowym uczniem w miejsce Vadera.

Wydarzenia podczas Bitwy pod Endorem potoczyły się jednak zupełnie nie po myśli Imperatora. Skywalker pokonał Vadera w pojedynku, nie poddał się jednak Ciemnej Stronie i nie zabił go. Palpatine postanowił zabić Luke'a, uprzednio torturując go przy użyciu błyskawic Mocy, co poruszyło sumienie Vadera na tyle, że wystąpił przeciw swojemu mistrzowi i wrzucił go do szybu reaktora, gdzie Palpatine poniósł śmierć. Wydarzenia te przedstawione są w filmie Powrót Jedi.

Odrodzenie

Źródła pozafilmowe (seria komiksów Mroczne Imperium) opisują odrodzenie się Palpatine'a w sklonowanym ciele w roku 10 ABY. Zgromadził on większość ocalałych sił Imperium oraz Mrocznych Jedi na planecie Byss, skąd zaplanował kampanię mającą na celu ponowne przejęcie władzy, tym razem środkami militarnymi. Usiłował również ponownie przeciągnąć na Ciemną Stronę Luke'a Skywalkera, jednak w ostatecznym rozrachunku - bezskutecznie. Plan ponownego przejęcia władzy nad Galaktyką nie powiódł się, a Palpatine ostatecznie zginął, pozbawiony klonów, do których mógłby przenieść swoją jaźń.

Historyczne i współczesne pierwowzory Edytuj

  • Richard Nixon (37. prezydent USA)
  • Adolf Hitler
  • Bill First (senator z Tennessee i lider republikańskiej większości w tej izbie)
  • Tom DeLay (kongresman z Teksasu i niedawny lider republikanów)
  • Ludwik XIV, król Francji
  • Oktawian August, twórca systemu cesarstwa rzymskiego

Cytaty Edytuj

  • Sprawdzają się wszystkie moje przewidywania.
  • Ciemna strona mocy jest ścieżką do wielu zdolności uważanych powszechnie za... sprzeczne z naturą.
  • Nieograniczona Moc!!!
  • Wziąć sprzed moich oczu te robaki!!

CiekawostkiEdytuj

Darth Sidious LE

Miecz świetlny Dartha Sidiousa

  • podczas wyborów prezydenckich w Polsce w roku 2005 w niektórych miastach kraju pojawiały się stylizowane na ogłoszenia wyborcze plakaty, zachęcające do głosowania na Palpatine'a oraz jego listę nr 66. Był to komentarz do ówczesnej sytuacji społeczno-politycznej w Polsce, w szczególności do odczuwanej przez szerokie rzesze społeczeństwa potrzeby ukrócenia korupcji w urzędach i instytucjach państwowych;
  • w niektórych źródłach internetowych imię Palpatine'a podawane jest jako Cos. Jest to informacja niekanoniczna, a zasugerowana została imieniem pierwowzoru Imperatora we wczesnych wersjach scenariusza - miał on zwać się Cos Dashit;
  • w Star Wars V: Imperium Kontratakuje w oryginale Imperatora grała nieznana starsza kobieta, której dołożono szympansie oczy. Głos podkładał Clive Revill. Na potrzeby wersji DVD zastąpiono ich Ianem McDiardidem.