FANDOM

Wiki

Pomóż nam!

Artykuł "Shaak Ti" jest zalążkiem artykułu. Jeśli możesz, rozbuduj go.

Shaak Ti była togrutańską mistrzynią Jedi, która żyła w okresie upadku Republiki, a następnie podczas ery Imperium. Urodziła się na planecie Shili, skąd zabrano ją do Świątyni Jedi, gdzie rozpoczęła szkolenie. W 26 BBYlegendy została członkinią Rady Jedi.

Wraz z rozpoczęciem wojen klonów Togrutanka uzyskała stopień generała i wzięła udział w bitwie o Geonosis.

W czwartym miesiącu wojny poprowadziła żołnierzy podczas walk o Hypori i była jedną z pierwszych Jedi, którzy starli się z Grievousem i przeżyli. Mistrzyni pomogła też w obronie planety Kamino i nadzorowaniu treningu młodych kadetów. Na Brentaal IV ponownie spotkała się z morderczynią swojej padawanki, Lyshą i pomogła w obaleniu powstania Shogara Toka. W końcowej fazie wojny, podczas bitwy o Coruscant wraz z innymi Jedi ochraniała Kanclerza Palpatine'a, lecz zawiodła i przywódca Republiki został porwany przez Grievousa. Gdy lord Sidious ujawnił swą prawdziwą tożsamość, uciekła na Felucję, gdzie zajęła się treningiem mieszkańców planety i nowej uczennicy, Marisy Brood. W 3 BBY odnalazł ją tajny uczeń Vadera i stanął z nią do walki. Togrutanka przegrała pojedynek, a po jej śmierci planeta pogrążyła się w mroku.

ShaakTiConceptArt

Pierwszy szkic Shaak Ti

Biografia

Dzieciństwo i młodość

Shaak Ti przyszła na świat na planecie Shili. Togrutanka od najmłodszych lat odróżniała się od innych przedstawicieli swojego gatunku niezwykłą samodzielnością i chęcią działania w pojedynkę, co było nietypowe dla prospołecznych mieszkańców Shili. Prawdopodobnie te cechy zwróciły na nią uwagę Jedi, którzy zabrali ją z planety do Świątyni Jedi i rozpoczęli jej szkolenie. Shaak w pewnym okresie swojego życia powróciła na Shili, gdzie, zgodnie z togrutańską tradycją, zabiła akula i wykonała ozdobę z jego zębów, którą następnie nosiła wraz ze swoimi szatami. Po pasowaniu na rycerza Ti wybrała pierwszego padawana, który wkrótce po pasowaniu zabity.

Rycerz Jedi

Po tych wydarzeniach Shaak Ti wzięła drugą uczennicę, Fe Sun i wyszkoliła ją w podobny sposób, jak swojego pierwszego padawana. Również i ona zginęła wkrótce po zostaniu rycerzem, gdyż zabiła ją Zeltronka Lyshaa. Postawiona przed Radą Jedi, Ti nie okazała wyrzutów sumienia po śmierci padawanów, tłumacząc to prawem natury i Mocy, mówiącym o tym, że ci, którzy nie są w stania podążyć za stadem, umierają. Członkowie Rady nie sprzeczali się z jej punktem widzenia, lecz niechętnie odnieśli się do pomysłu przyznania jej kolejnego padawana.

Mimo pozornej obojętności, Shaak przez wiele lat kryła w sobie żal po stracie Sun. Togrutanka wytropiła i osadziła jej morderczynię w więzieniu na planecie Brentaal IV. Ostatecznie Shaak Ti została pasowana na mistrzynię i w 26 BBY zasiadła w Radzie, zastępując Yaddle, która zginęła na Mawanie.

Shaak Tii

Ti na Geonosis

Bitwa o GeonosisEdytuj

Shaak Ti znalazła się w grupie liczącej dwustu dwunastu Jedi, którzy ruszyli na planetę. Togrutanka rozpoczęła pojedynek z droidami Separatystów. Bitwa nie szła jednak po myśli Jedi i zostali oni otoczeni przez roboty. Od porażki uratował ich Yoda, który przybył na czele całej armii klonów. Wtedy to, podążając śladem pozostałych, Shaak Ti ewakuowała się na pokład jednej z kanonierek LAAT. Razem z nią w tym samym pojeździe znaleźli się między innymi: Luminara Unduli, Plo Koon, Stass Allie, Agen Kolar, Roth-Del Masona, Saesee Tiin, Ki-Adi-Mundi i Mace Windu. W dalszej fazie bitwy Shaak, podobnie jak inni Jedi, otrzymała pod swoje dowództwo oddział klonów i razem z nimi kontynuowała walkę. Ostatecznie siły Republiki Galaktyki zwyciężyły, a wojny klonów się rozpoczęły.

Śmierć

Początkowa rola Shaak Ti w Zemście Sithów miała być o wiele większa - wedle słów Lucasa w komentarzu do filmu, mistrzyni początkowo podążała za sygnałem namiarowym Kanclerza na pokład krążownika Invisible Hand. Tam miał schwytać ją Grievous i trzymać jako zakładniczkę. Scena pod tytułem Grievous slaughters a Jedi została nakręcona i wyglądała następująco: Skywalker i Kenobi biegną korytarzem krążownika i natrafiają na Kaleeshanina, otoczonego droidami. Przed Grievousem, tyłem do niego, klęczy Shaak Ti i przeprasza Kenobiego że zawiodła, a chwilę później generał przebija ją mieczem świetlnym.

Ostatecznie scena została wycięta; spotkanie rycerzy i cyborga w ostatecznej wersji filmu następuje o wiele później, na mostku Invisible Hand, dlatego moment ten należy uznać za całkowicie niekanoniczny, biorąc pod uwagę dodatkowo, że Shaak Ti pojawia się na hologramie podczas posiedzenia Rady Jedi. Scenę tą opisano w artykule na Hyperspace pod tytułem Into The Fuel Chamber, a także w książce o produkcji Epizodu III - The Making of Star Wars Revenge of the Sith. Miejsce Togrutanki w Radzie Jedi po jej śmierci miał zająć mistrz Tsui Choi.

Mimo to, istnieje kolejna wersja śmierci Shaak Ti, która - podobnie jak pierwsza - została później uznana za niekanoniczną. Według niej mistrzyni Jedi miała zginąć podczas szturmu Anakina Skywalkera i na świątynię Jedi. W adaptacji książkowej Skywalker pyta się odźwiernego Jurokka, gdzie może znaleźć Shaak Ti, choć w narracji brak bezpośredniego opisu jej śmierci. Według gry LEGO Star Wars: The Video Game Anakin Skywalker wszedł do komnaty, w której Shaak Ti medytowała, i przebił ją mieczem świetlnym od tyłu. Mistrzyni nie próbowała się bronić.

Shaakvsstarkiller

Ostateczna wersja śmierci Shaak Ti

Niekanoniczność obu wersji została potwierdzona w Star Wars Insider 87. Status postaci pozostawał nierozstrzygnięty. Zmieniła to premiera The Force Unleashed. Gra potwierdza, że Shaak Ti zginęła z ręki Galena"Starkillera" Marka na Felucii, szesnaście lat po rozpoczęciu Czystki Jedi.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki