FANDOM

Miecz świetlny.jpg

Przykłady różnych mieczy świetlnych

Miecz świetlny — czasem nazywany też mieczem laserowym, był bronią Jedi i Sithów. Miecze świetlne składały się z rękojeści, która mogła mieć bardzo różne kształty, oraz klingi zasilanej kryształem ukrytym w rękojeści. Była to broń, która wymagała długiego szkolenia i działała znacznie lepiej, jeśli jej użytkownik był wrażliwy na Moc. Chociaż używali ich również Sithowie, miecze świetlne były synonimem Jedi, bo niektórzy w Galaktyce wierzyli, że tylko Jedi ich używają.

Miecz świetlny mógł przeciąć praktycznie wszystko oprócz drugiego miecza i kilku rzadkich metali takich jak Mandaloriańska stal i Cortosis. Potrafił odbijać strzały z blaster, a utalentowanego i silnego Mocą Jedi (lub Sitha) mógł ochronić przed błyskawicami Mocy.

Wygląd Edytuj

Rękojeść Edytuj

Rękojeści mieczy świetlnych mogły przybierać bardzo różne formy. Zazwyczaj miała kolor szary lub czarny.

Zwykły miecz świetlny Edytuj

Była to broń używana przez zdecydowaną większość Jedi i Sithów. Miał pojedyncze ostrze i prostą rękojeść. Nadawał się do wszystkich form walki mieczem świetlnym i dobrze radził sobie z odbijaniem strzałów z blastera.

Protomiecz Edytuj

W czasach, kiedy technologia nie była aż tak zaawansowana, Jedi oraz Sithowie konstruowali inne miecze świetlne, zwane protomieczami. Główna różnica polegała na tym, że rękojeść była połączona przewodem z paskiem użytkownika, gdzie znajdowała się masywna bateria.

Entuzjaści tego pomysłu w późniejszych czasach skonstruowali podobną broń i nazwali ją "retromieczem".

Miecz świetlny z podwójnym ostrzem Edytuj

""Czy miecz świetlny o dwóch ostrzach daje przewagę?"

"Nie. Ale myślisz, że daje, więc wynik jest ten sam. W czasie walki twój umysł stara się śledzić oddzielnie każde ostrze, w sumie dublując możliwości. W praktyce dwustronny miecz świetlny ma więcej ograniczeń niż jednostronny.""

Darth Bane i Mistrz Kas'im
Darth Maul miecz.jpg

Miecz Dartha Maula

Kolejnym rodzajem miecza świetlnego jest miecz świetlny o dwóch ostrzach, używany głównie przez Sithów, ale w czasach starej Republiki także przez niektórych Jedi. Była to dosyć rzadko spotykana odmiana. Rękojeść takiego miecza była około dwa razy dłuższa niż przeciętnie, a z jej dwóch końców były dwa takie same ostrza, zasilane osobnymi kryształami. Przykładowi użytkownicy tej broni to: Darth Maul, Darth Zannah, Bastila Shan i Exar Kun.

Miecz świetlny o zakrzywionej rękojeści Edytuj

"Wymaga lekkiej zmiany chwytu. Trzymaj go bardziej środkiem dłoni, dalej od końców palców. Niektóre ruchy tą bronią są dość trudne. Inne z kolei są skuteczniejsze."
Kas'im
Dooku miecz.jpg

Miecz Hrabiego Dooku

Taki miecz świetlny był bardzo rzadki w czasach upadku republiki i późniejszych, bo kiepsko radził sobie w odbijaniu blasterów, za to świetnie sprawdzał się w pojedynkach. Jedi odrzucili tą odmianę, gdyż była dla nich niewygodna. Nadawała się najlepiej do stylów jednoręcznych takich jak Makashi. Znani użytkownicy to: Darth Bane, Hrabia Dooku i Asajj Ventress.

Miecz o długiej rękojeści Edytuj

Miecz o długiej rękojeści był wariacją tradycyjnego miecza. Jego rękojeść była kilka razy dłuższa niż normalnego miecza świetlnego. Wymagał od swoich użytkowników szczególnego stylu walki. Często był ukrywanu w lasce, dzięki czemu przeciwnki nie widział miecza. Tego typu miecz mieli Darth Chratis, Darth Nihl, oraz mistrz Zao.

Kolor Edytuj

Kenobi miecz świetlny.jpg

Obi-Wan Kenobi i jego ciemnoniebieskim mieczem świetlnym

Kolor klingi miecza świetlnego zależał od kryształu, będącego jego źródłem energii. Istnieje wiele kolorów kryształów.

  • Niebieski - podstawowy kolor miecza Jedi. W czasach Starej Republiki był to kolor oznaczający Wojownika Jedi, czyli Jedi skupiającego swoje umiejętności na władaniu mieczem świetlnym. Odmiany tego koloru to: tradycyjny błękit, biały z niebieskim rdzeniem, wodny, ciemny niebieski, błekitny z czarnym rdzeniem, błękitny z cyjanowym rdzeniem, lodowy, srebrzysty błękit, turkusowy, morski, jaskrawy błękit oraz szafirowy. Przykładowi użytkownicy to: Anakin Skywalker, Obi-Wan Kenobi, Satele Shan, oraz Exar Kun.
  • Zielony - kolejny klasyczny kolor miecza Jedi. Oznaczający Negocjatora Jedi, posługującego się głównie Mocą. Możliwe odcienie: klasyczny zielony, ciemna zieleń, jasna zieleń, jadeitowy, w kolorze szałwii, limonkowy, miętowy, zielony z czarnym rdzeniem, oraz blady zielony. Niektórzy z jego użytkowników to: Yoda, Luke Skywalker, Revan, Luminara Unduli, oraz Ahsoka Tano.
  • Czerwony - kolor miecza świetlnego używany przez większość Sithów, ale nie tylko ich, bo na przykład Mistrzyni Jedi Adi Gallia posiadała czerwony miecz świetlny. Spotykane odcienie to: normalny czerowny, ciemny czerwony, jasny czerwony, szkarłatny, czerwony z czarnym rdzeniem, czerwony z pomarańczowym rdzeniem i krwawa czerwień. Takie miecze były używane przez prawie wszystkich Mrocznych Jedi z czasów po Wielkiej Wojnie Nadprzestrzennej.
  • Żółty - kolor preferowany przez Strażników Jedi, którzy opanowali na wysokim poziomie zarówno techniki Mocy jak i umiejętności w walce mieczem świetlnym. Jest to jeden z najwcześniej stosowanych kolorów, używany do budowy protomieczy. Przykładowi użytkownicy to Bastila Shan, Ahsoka Tano, Wygnani pod wodzą Ajunty Palla, Mavra Zane, oraz Strażnicy w Świątyni Jedi na Coruscant.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki