FANDOM

Tab-canon-black  Tab-legends-white 

Wiki

Pomóż nam!

Artykuł "Leia Organa" jest zalążkiem artykułu. Jeśli możesz, rozbuduj go.

Leia Organa (urodzona jako Leia Amidala Skywalker) była wrażliwą na Moc ludzką kobietą, wojowniczką opozycji, liderem wojennym i politykiem, która dorastała jako księżniczka Alderaanu. Służyła w Senacie Imperialnym, pomagała dowodzić Sojuszem dla Przywrócenia Republiki i Nową Republiką, a podczas powstania Ruchu Oporu została jego generałem. Przez to wszystko pełniła kluczową rolę w pokonaniu Imperium Galaktycznego podczas Galaktycznej Wojny Domowej oraz w walce z Najwyższym Porządkiem. Była biologiczną córką Rycerza Jedi Anakina Skywalkera i senator Padmé Amidali, ale gdy jej ojciec przeszedł na Ciemną Stronę, a matka zmarła, Leia została zaadoptowana przez senatora Baila Organę i jego żonę, Brehę, królową Alderaanu. Miała brata bliźniaka, Luke'a Skywalkera. Ożeniła się z Hanem Solo. Mieli jedno dziecko, Bena Solo, który stał się Kylo Renem.

Historia Edytuj

Leia dziecko

Mała Leia

MłodośćEdytuj

Leia urodziła się na Polis Massa. Poród odebrał Obi-Wan Kenobi, niestety jej matka umarła kilka chwil później z nieznanych przyczyn, zostawiają ją i Luke'a samych. Z tego okresu Leia zachowała niewiele wspomnień. Dwadzieścia trzy lata później na Endorze powiedziała Luke'owi, że jej matka umarła młodo i była bardzo piękna, ale smutna.

Bail Breha Leia ROTS

Leia w rękach przybranych rodziców.

Yoda i Obi-Wan Kenobi wiedzieli, że dzieci Anakina Skywalkera będą wrażliwe na moc i postanowili za wszelką cene chronić je przed ojcem: Luke trafił do wujostwa na Tatooine, a Leia do senatora Baila Organy na Alderaan. Z tego względu Leia zyskała tytuł "podwójnej" księżniczki, gdyż jej matka była królową Naboo.

Misja na LothalEdytuj

A Princess on Lothal

Kanan, Leia i Ezra

W roku 3 BBY Leia udała się na Lothal gdzie na polecenie swojego ojca miała dostarczyć trzy korwety miejscowym członkom ruchu oporu. Gdy wylądowała przywitał ją Yogar Lyste, który nakazał zabezpieczenie statków. Przebywający na miejscu Kanan Jarrus i Ezra Bridger zabrali ją do byłego gubernatora Rydera Azadi, który został właśnie aresztowany. Z pomocą pozostałych członków załogi Ghosta uwolnili go i udali się do miejsca lądowania korwet. Tam udało im się je odzyskać, a następnie Ezra udał, że szarpie się z księżniczką a następnie ją ogłuszył. Dzięki temu księżniczka bez żadnych podejrzeń opuściła planetę.

Gwiazda ŚmierciEdytuj

Hololeia

Leia prosząca o pomoc Obi-Wana

W roku 0 BBY Leia Organa była w posiadaniu planów Gwiazdy Śmierci. Przebywając na korwecie Tantive IV, została zaatakowana przez wojska Imperium. Senator w pośpiechu umieściła plany wewnątrz droida R2-D2 i wraz z C-3PO wysłała go na powierzchnię Tatooine w kapsule ratunkowej. Nagrała także wiadomość do Obi-Wana Kenobiego w której prosiła go o pomoc.

Chwilę później na pokładzie korwety zjawił się Darth Vader, który zabrał pojmaną księżniczkę na Gwiazdę Śmierci. Z pomocą mocy i droida przesłuchującego IT-O próbował dowiedzieć się gdzie znajdują się skradzione plany i baza Sojuszu Rebeliantów. Wilhuff Tarkin zagroził, że jej ojczysty świat Alderaan zostanie zniszczony jeśli Leia nie zdradzi miejsca ukrycia rebeliantów. Przestraszona księżniczka wyjawiła miejsce ukrycia opuszczonej już bazy na Dantooine, ale mimo tego Tarkin nakazał zniszczenie jej planety.

W
Luke Leia Han

Luke, Leia i Han na pokładzie Gwiazdy Śmierci.

tym czasie droidy trafiły w ręce Luke'a Skywalkera, który doprowadził je do starego dziwaka Bena, który nosił takie samo nazwisko jak Obi-Wan. Okazało się, że to ta sama osoba i z pomocą Bena wynajęli przemytnika Hana Solo i Chewbacce, by na pokładzie ich statku Sokoła Millenium polecieli na Alderaan. Gdy byli już na miejscu znaleźli tylko szczątki planety i zostali przechwyceni przez Gwiazdę Śmierci, która zmusiła ich do lądowania na jej pokładzie. Udało im się ukryć podczas rewizji i szturmowcy sądzili, że statek przyleciał na autopilocie. jedynym sposobem wydostania się ze stacji było wyłączenie emitera ściągającego. Zadania podjął się Ben. W tym samym czasie Han i Luke dowiedzieli się, że poszukiwana księżniczka także znajduje się na pokładzie stacji. Niewiele myśląc postanowili ją odbić z rąk imperium. Tarkin dowiedziawszy się o tym, że baza na Dantooine została opuszczona nakazał umieścić nadajnik na pokładzie Sokoła. Luke i Han przebrani za szturmowców uwolnili senator Organę, a w drodze powrotnej byli świadkami pojedynku. Stary Ben walczył na miecze świetlne z Vaderem. W pewnym momencie został zabity przez Sitha. Widzący to Luke, Han i Leia udali się do Sokoła. Imperium nie zatrzymywało ich, wiedząc, że udają się do bazy rebeliantów.

Bitwa o YavinEdytuj

Jakiś czas później Leia, Han, Luke, Chewbacca i droidy dotarli do bazy rebeliantów. Przekazane przez księżniczkę plany ujawniły słaby punkt stacji. W tym samym czasie stacja zaczęła zbliżać się do Yavina IV. W pośpiechu zebrano pilotów, którym przedstawiono plan ataku, a jakiś czas później wystartowali. W trakcie bitwy, większość pilotów poległa, ale Luke'owi udało się zniszczyć stację.

Po
Leia Han Luke Chewie medale

Ceremonia wręczenia medali

powrocie pozostałych pilotów zorganizowano skromną ceremonię podczas której Skywalker, Solo i Chewbacca zostali odznaczeni medalami, a następnie Leia Organa wygłosiła krótką przemowę o zniszczeniu jej ojczystej planety. Na zakończenie ceremonii księżniczka pożegnała się z nowopoznanymi towarzyszami.

Jakiś czas później Leia spotkała się z Admirał Ackbarem, który zarządzał ewakuacją bazy. Kalamarianin wyraził współczucie z powodu straty planety. Księżniczka zapytała gdzie znajdzie generała Dodonnę, a następnie udała się we wskazane przez niego miejsce. Leia gdy była na miejscu zastała generała przeglądającego potencjalne miejsca na nowe bazy. Kobieta domagała się nowych obowiązków, ale Dodonna stwierdził, że powinna odpocząć i pogrążyć się w żałobie. Księżniczka postanowiła, że sama poszuka nowego miejsca na bazę i poprosiła generała o statek. Mężczyzna był nieugięty i nakazał jej pozostanie w bazie, argumentując to faktem, że Imperium wyznaczyło za nią nagrodę.

Pobyt na Hoth i BespinEdytuj

W
Han i Leia pierwszy pocałunek

Pierwszy pocałunek Hana i Lei

roku 3 ABY Sojusz Rebeliantów stacjonował na Hoth. Wśród załogi stacji Echo była także Leia. W stacji przebywali także Han, Luke i Chewbacca. Pewnego dnia Luke zaginął, a na jego poszukiwania wyruszył Han Solo. Jakiś czas później udało mu się go odnaleźć. Gdy wycieńczony Luke przebywał w zbiorniku z bactą Leia przebywała z Hanem i z Wookieem. Przemytnik próbował podrywać księżniczkę, ale ta oznajmiła że woli pocałować Wookieego. Gdy Luke wyszedł ze zbiornika został pocałowany przez Leię, która chciała pokazać Hanowi, że nic do niego nie czuje.

Jakiś czas później baza została zaatakowana. Leia Organa dowodziła ewakuacją bazy, sama chcąc opuścić bazę jako ostatnia. Na statek miał ją odprowadzić Han, ale droga przed nimi się zawaliła. Han postanowił, że Leia opuści bazę na pokładzie Sokoła. Pod ostrzałem Imperium, w ostatniej chwili udało im się uciec.

Na orbicie czekały na nich gwiezdne niszczyciele, wtedy też okazało się, że ich hipernapęd nie działa. Solo postanowił uciekać w pole asteroid. Imperium wysłało za nimi myśliwce TIE. Przemytnik postanowił, że skryje się w jednej z asteroid. Jak się później okazało, była ona zamieszkana przez Exogortha. Załoga w pośpiechu opuściła asteroidę.

Dzięki sprytnej sztuczce udało się oszukać Imperium, a statek udał się na Bespin, gdzie mieszkał przyjaciel Hana. Podczas długiej podróży księżniczka zmieniła zdanie o przemytniku, a nawet pocałowała go. Jakiś czas później Sokół dotarł do miasta w Chmurach, gdzie przywitał ich Lando Calrissian. Mężczyzna przywitał ich, ugościł i rano zaprosił na śniadanie.

Rano
Leia miasto w chmurach

Leia podczas ucieczki z miasta w Chmurach

rebelianci wpadli w zasadzkę, podczas której zostali oni złapani. Torturował ich sam Darth Vader, który chciał poznać lokalizację floty Sojuszu. Han został zamrożony w Karbonicie, ale chwilę przed zamrożeniem usłyszał od Lei, że go kocha, na co sam odparł, że wie o tym. Han Solo został przekazany Bobie Fettcie, który miał go zabrać na Tatooine do Jabby. W tym samym czasie do miasta w Chmurach przybył Luke, który chciał uratować towarzyszy. Odbył on pojedynek z Vaderem w wyniku czego stracił rękę wraz z mieczem świetlnym. Calrissiana ruszyło sumienie i pomógł zorganizować ucieczkę oraz zabrać rannego Luke'a.

Udało im się dotrzeć w miejsce zbiorne floty.

Ratunek Hana SoloEdytuj

Luke Leia Jabba Bib

Leia uwięziona u boku Jabby

W roku 4 ABY Leia chcąc odzyskać zamrożonego w karbonicie Hana Solo udała się do pałacu Hutta Jabby. Przebrana za łowcę nagród wraz z Chewbaccą próbowała uwolnić ukochanego. Ostatecznie udało się go rozmrozić, ale zostali schwytani. Leia została przebrana w skąpy strój i była maskotką Hutta.

Jakiś
Leia dusząca Hutta

Leia dusząca Hutta

czas później na Tatooine przybył Luke, ale on też został pojmany. Jabba zdecydował, że pojmani rebelianci zostaną wrzuceni do jamy Carkoon na pożarcie Sarlacca. Wtedy też Luke dobył miecza świetlnego i wszczął zamieszanie. W tym czasie Leia udusiła Hutta łańcuchem. Przyjaciele zniszczyli barkę żaglową i opuścili planetę.

Bitwa o EndorEdytuj

Leia wraz z towarzyszami udała się w miejsce zgrupowania floty w okolicach Sullust. Sojusz przygotowywał się właśnie do ataku na drugą Gwiazdę Śmierci. Księżniczka zgłosiła się do do oddziału Pathfinders dowodzonego przez generała Solo. Ich zadaniem było zniszczenie generatora tarcz na księżycu Endora.

Po
Leia Organa i Ewok

Leia Organa podczas spotkania z Ewokiem

wylądowaniu oddział napotkał na swojej drodze szturmowców. Doszło między nimi do wymiany ognia, a część z nich uciekła. Za nimi ruszyła Leia, która chwilę później spadła ze skutera. Odnalazł ją Ewok, który doprowadził ją do wioski. Tam też zjawili się pozostali rebelianci, którzy namówili Ewoków do walki. W rozmowie z Lukiem dowiedziała się, że są rodzeństwem, a ich ojcem jest Darth Vader.

Podczas bitwy oddziałowi udało się wedrzeć do bunkra i wysadzić generator tarcz, a Gwiazda Śmierci została zniszczona. Po bitwie Leia Organa odbyła rozmowę z Hanem, któremu wyjaśniła, że Luke jest jej bratem. Rebelianci uczestniczyli też w imprezie z Ewokami.

Ruch OporuEdytuj

Leia widząc bezradność Senatu wobec nowego zagrożenia jakim był Najwyższy Porządek postanowiła założyć Ruch Oporu. W roku 34 ABY wysłała do senatu swoją przedstawicielkę Korr Sellę, która miała przedstawić dowody na masowe zbrojenie Najwyższego Porządku i przekonać Nową Republikę do podjęcia jakichkolwiek działań. Świadomi tego dowódcy Najwyższego Porządku używając nowej broni zniszczyli cały układ i pozbyli się Nowej Republiki.