FANDOM

Jax Pavan — Jedi z czasów upadku republiki. Syn Lorna Pavana.

BiografiaEdytuj

Wczesne życieEdytuj

Ojciec
Jax Pavan Tarak

Jax Pavan i Laranth Tarak

Jaxa pracował w Świątyni Jedi, dopóki Jedi nie zdali sobie sprawy z potencjału i siły Mocy w jego synie, Jaksie. Po uzyskaniu zgody na trening, Lorn Pavan musiał opuścić świątynię, gdyż adeptom Jedi nie wolno było spotykać się ze swoimi rodzicami.

Tuż przed bitwą o Naboo, Lorn i jego droidzi partner I-5YQ byli ścigani przez Maula, który poszukiwał hologramu który Lorn uzyskał od Hatha Mochnara, który szczegółowo zaplanował blokadę Naboo. Ojciec Jaksa wyłączył I-5 dla swojego własnego bezpieczeństwa. i powierzył go znajomemu, aby ten oddał go do Świątyni Jedi. Znajomy jednak odkrył wartość informacji w droidzie, więc wyczyścił mu pamięć. Lorn został zabity przez Maula, który ponad dekadę później powrócił jako cyborg.

Jako padawan Kenobiego, Anakin Skywalker zaprzyjaźnił się z Jaksem i zwierzał się mu. Anakin podarował Pavanowi małe pyronium. Jax został pasowany na trzy tygodnie przed zakończeniem Wojen Klonów. 

W czasie Wojen Klonów I-5 odnalazł się w Mobilnej Drużynie Chirurgicznej Republiki, do której należeli Sullustanin Den Dhur oraz Jedi Barrissa Offee. Droid pracował nad rekonstrukcją swoich wspomnień, przypomniał sobie również ostatnią prośbę Lorna - czuwać nad synem. I-5YQ wyruszył na Coruscant, aby znaleźć Jaksa.

Po czystceEdytuj

Jax przeżył czystkę jako prywatny detektyw w slumsach Blackpit. Zastąpił swoje szaty Jedi kamizelką z czarnej skóry Banthy, szarymi spodniami, czarnymi butami i nade wszystko brązowym płaszczem, przyciął swoje ciemnobrązowe włosy i pofarbował je na czarno i wygolił brodę, aby nikt nie rozpoznał w nim Jedi. Współpracował z organizacją Whiplash, pomagał również przy tworzeniu "Podziemnego Mag-Lev" - przewozu dla polityków i innych, w tym Jedi, którzy narazili się Imperium, poza Coruscant. Jax w końcu spotkał się z jego przyjacielem i bojownikiem o wolność, majorem Rostu, który powiedział mu, że jego mistrz, Even Piell, przed śmiercią powierzył Jaksowi zadanie odnalezienia droida protokolarnego o "insektowatych oczach". Pavan sprzymierzył się również  z Szarą Paladynką Laranth Tarak, Denem Dhurem oraz I-5YQ. Były Jedi dowiedział się od Nicka Rostu, że Darth Vader ich poszukuje dla osiągnięcia nikomu nieznanego celu. 

Jax i jego drużyna, z niechętną pomocą Rokko zaczęli prześledzać cały Powiat Fabryk na Coruscant, gdzie odnaleźli "insektowate oczy", będące w posiadaniu Xizora. Po ciężkiej walce z Falleenem i feralnymi droidami z Powiatu Fabryk, drużyna cudem uniknęła przybycia Vadera i wrócili do tych sektorów Coruscant, które zwali "domem". Jax postanowił kontynuować swą działalność, a reszta drużyny (dołączyli do niej Nedijanin Kaird i Haninum Tyk Rhinann) zgodziła się z nim.

WhiplashEdytuj

Jax i jego grupa stały się szczęściem ruchu oporu na Whiplash z Coruscant, pomagając istotom uciekać poza planetę.  Jednym z ich zadań było pomóc uciec Zeltronowi Dejah Duare opuścić planetę. Jej partner, słynny Caamasiański artysta Ves Volette, został zamordowany wkrótce po tym, jak przybył do nich po pomoc. Zgodzili się pomóc zeltronce odnaleźć zabójcę Volettego. Kiedy Jax i jego przyjaciele zakończyli dochodzenie, zorganizowali ucieczkę Dejah. W porcie kosmicznym zostali zaatakowani przez Aurrę Sing, którą Vader wynajął, aby przechwyciła Jaksa. Jax zdołał przechytrzyć Sing, wrzucając ją do repozykatora, gdzie przypuszczalnie zginęła. Ciężko ranna Laranth odeszła z grupy, podczas gdy Dejah zdecydowała się pozostać na Coruscant i wesprzeć Whiplash.

Kilka miesięcy później, Laranth i Jax znaleźli młodego adepta Mocy, Kajina Savarosa, ściganego przez Inkwizytorów. Kwestia nieopanowanej złości Savarosa sprawiała, że Jedi i Szarej Paladynce ciężko było go wytrenować. Dejah ostatecznie zwrócila się przeciw Jaksowi, który odrzucał jej miłosne uwertury, przez co Laranth i Kajin zostali porwani.  Vader wymazał wspomnienia Kajina i szkolił go jak jednego z Inkwizytorów, a Laranth torturował, aby dostać ekstrakt z Boty Barrissy Offee, umieszczony w korpusie I-5 oraz holokron Sithów, który Rhinann ukradł.

JaxvsVader

Konfrontacja w imperialnym biurze

Podczas misji ratunkowej przygotowanej przez Jaksa Dejah wyjawiła Jedi, że zdradziła z powodu poświęcenia Jaksa dla Mocy, do której Pavan nie pozwalał się jej połączyć. Vader spróbował zanalizować ekstrakt Boty,  ale ta zmieszała się z jego systemem, powodując niekontrolowany wybuch, który zabił Dejah i poranił Inkwizytora Probusa Teslę. Rhinann zatrzymał Vadera do czasu, w którym i Jax, i Kajin byli wolni, ale zapłacił za to życiem.

Jax, Laranth, I-5 i Kajin uciekli. Wspomnienia savarosa były jednak trwałe wymazane, więc Pavan wysłał niedoszłego Jedi na Shili, żeby mógł wieść spokojne życie.

Patrząc wstecz na poprzednią walkę, Jax przypomniał sobie wymagania Vadera, aby Pavan zwrócił mu pyronium. Wtedy ujrzał to, co wydawało się niemożliwe: Anakin Skywalker jest Darthem Vaderem.

Ostatni JediEdytuj

Jax wyleciał na spotkanie z Antariańskimi Strażnikami, którzy obiecali Sojusz. Laranth Tarak nie ufała im. Gdy odlatywali, ich prom, Długodystansowiec, został zaatakowany przez Vadera. Laranth zginęła, a przywódca Whiplasha, Thi Xon Yimmon, został porwany. Pavan musiał załatwić sobie nowy prom, który nazwał "Laranth", ze względu na przyjaźń z Szarą Paladynką. Oficjalnie prom jednak zwał się "Korsarz". Jax skontaktował się z Sakiyaninem Tudenem Salem, a ten polecił mu porucznika Czarnego Słońca, Tyno Fabrisa. Spotkał się z nim na Keldabe pod przybranym nazwiskiem Corran Vigil. Pavan stał się tak wpływowy, iż poznał samego Xizora. Vig pozwolił mu polecieć na stację nad Concordią. Jednak załoga "Korsarz"a nie odtarła na stację, a Jax nakazał im wrócić do Antariańskiej Strażniczki Sachy Swiftbird. Ta potajemnie zabrała mu już nieużywany przez niego miecz Aurry Sing. Pavan w nocy po cichu odleciał Deltą-7, będącą w posiadaniu Swiftbird, na Dathomirę. Zaprzyjaźnił się tam z kilkoma członkami Klanu Śpięwającej Góry. Magash Drashi oprowadziła go po wyniszczonym przez Siostry Nocy terenie. Tam skusił go holokron Dartha Ramage'a. Z pomocą Drashi i Augwynne Djo, władczyni klanu otworzył go. Poznał tajniki użycia pyronium i Boty. Później odleciał myśliwcem Jedi na stację na Concordii, jednak najpierw zmasakrował pałac Xizora. Na stacji próbował uwolnić Yimmona, zresztą udało mu się to. Spotkał Swiftbird, Dena Dhura oraz I-5YQ w ciele astromecha. Vader dowiedział się o tym, więc zaczął ścigać Jaksa. Sacha Swiftbird zabiła mieczem świetlnymi Probusa Teslę. Pavan wytwarzał iluzje Mocy, jednak upadły Jedi i tak go odnalazł. Jax stoczył z nim pojedynek i Vader prawie by go zabił, jednak ostatniego Jedi uratował I-5 w ciele droida bojowego typu Nemezis. Jax pozwolił Sachy zachować czerwony miecz, gdyż sam zbudował z Laranth Tarak nowy.
Jax

ostatni Jedi

Dalsze życieEdytuj

Nie wiadomo, co działo się z nim dalej. Może był członkiem zakonu Luke'a Skywalkera, jednak nie mówi o tym żadne kanoniczne źródło.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki