FANDOM

Gwiezdne wojny: część I – Mroczne widmo (ang. Star Wars: Episode I – The Phantom Menace) to film wyreżyserowany w 1999-tym roku przez Gorgea Lucasa. Jest to pierwsza chronologicznie część sagi Gwiezdnych Wojen i pierwszy film ze Star Wars, który trafił do kin w wersji 3D. Została nakręcona jako czwarta. Jej reżyserem jest George Lucas. Film został wyprodukowany przez Ricka McCallum, a w role głównych bohaterów wcielili się: Liam Neeson, Ewan McGregor, Natalie Portman, Jake Lloyd, Pernilla August, Frank Oz, Ian McDiarmid, Oliver Ford Davies, Hugh Quarshie, Ahmed Best, Anthony Daniels, Kenny Baker, Terence Stamp, Ray Park i Samuel L. Jackson.

Akcja filmu rozgrywa się 32 lata przed czwartą częścią sagi. Film został wyprodukowany jako czwarty. Fabuła rozpoczyna się, kiedy dwójka Jedi ląduje na statku Federacji Handlowej, aby negocjować w sprawie inwazji na planetę Naboo. Jedi nie wiedzą, że sytuacja jest manipulowana przez senatora Sheeva Palpatine'a, naprawdę Mrocznego Lorda Sithów nazywanego Darthem Sidiousem. Sithowie, odwieczni wrogowie Jedi, uznani za zabitych tysiąclecie wcześniej, ujawniają się na Tatooine, kiedy Jedi znajdują niewolnika Anakina Skywalkera, wybrańca Mocy, znanego z części 4-6 jako Darth Vader.

Napisy wstępneEdytuj

Wersja oryginalnaEdytuj

Episode I
THE PHANTOM MENACE
Turmoil has engulfed the

Galactic Republic. The taxation of trade routes to outlying star systems is in dispute.

Hoping to resolve the matter with a blockade of deadly battleships, the greedy Trade Federation has stopped all shipping to the small planet of Naboo.

While the Congress of the Republic endlessly debates this alarming chain of events, the Supreme Chancellor has secretly dispatched two Jedi Knights, the guardians of peace and justice in the galaxy, to settle the conflict…

Wersja polskaEdytuj

Część I
MROCZNE WIDMO
Niepewność ogarnęła Republikę Galaktyczną.

Powstał spór o opodatkowanie szlaków handlowych w odległych systemach gwiezdnych.

Mając nadzieje, że rozwiąże sprawę blokadą śmiercionośnych statków, chciwa Federacja Handlowa wstrzymała wszelkie dostawy na małą planetę Naboo.

Podczas gdy Kongres Republiki obraduje w nieskończoność, Najwyższy Kanclerz potajemnie wysyła dwóch Rycerzy Jedi, obrońców pokoju i sprawiedliwości, w celu rozstrzygnięcia konfliktu…

FabułaEdytuj

SW1-H1

Federacja Handlowa rozpoczyna blokadę małej planety Naboo, należącej do Republiki Galaktycznej. Najwyższy Kanclerz Finis Valorum wysyła dwóch Jedi, Mistrza Qui-Gona Jinna i jego padawana Obi-Wana Kenobiego na flagowiec Federacji jako "ambasadorów" w sprawie negocjacji z Wicekrólem Nutem Gunrayem. Wicekról otrzymuje połączenie od tajemniczego Dartha Sidiousa, Mrocznego Lorda Sithów oraz rozkaz do zaatakowania planety i zabicia Jedi. Kiedy dwójka rycerzy czeka na ambasadora z Federacji, do pomieszczenia wchodzą droidy bojowe. Jinn i Kenobi z łatwością pokonują oddziały i próbują zniszczyć drzwi do sali dowodzenia. Zatrzymują ich Droidy Niszczyciele, a statek ambasadorów, Radiant VII zostaje zniszczony. Kenobi i Jinn wbiegają do hangaru i wsiadają do federacyjnej barki desantowej przygotowanej do inwazji na Naboo. Nute kontaktuje się z królową Amidalą, która informuje go, że senat nie poprze jego działań. Gunray twierdzi, że ambasadorzy nie dotarli na jego statek. Po rozmowie Wicekról rozkazuje wyłączyć przekazy z planety. Tymczasem rozmowa Amidali z senatorem Sheev'em Palpatine'm zostaje przerwana. Kiedy wszystkie komunikatory tracą łączność, Sio Bibble informuje wszystkich, że to wina Federacji.

SW1-H2

Po wylądowaniu mistrz Qui-Gon ratuje mieszkańca planety, Jar Jara Binksa, który został prawie zmiażdżony przez MTT. Później STAPy atakują całą trójkę, ale Qui-Gon wszystkie przecina. Podczas ucieczki przed armią Fedracji, Jar Jar pokazuje tajne Gungańskie przejście do Otohu Gunga jako dług za ratunek. W tym samym czasie wojska Federacji wchodzą do miasta i aresztują królową. Jedi spotykają przywódcę Gungan, Bossa Nassa i proszą go o pomoc w obronie Naboo, lecz tamten odmawia i wysyła ich na ląd łodzią bongo. Łódź zostaje zaatakowana przez Opee'ego i Colo, ale obydwie ryby zostają zjedzone przez Sando. Dwójka rycerzy i Binks lądują w stolicy Naboo, Theed oraz ratują królową przed Siłami Federacji Handlowej. Resztki uwolnionych oddziałów królowej, zabierają statek i ustawiają kurs lotu na Coruscant, stolicę Republiki. Pancernik Federacji otwiera ogień, ale dzięki astromechowi R2-D2, statkowi królowej udaje się uciec.

Niestety podczas ucieczki okazuje się, że pancernik zestrzelił Hipernapęd, więc załoga zostaje zmuszona, do czasu naprawienia statku, do pozostania na planecie Tatooine. Qui-Gon, Panaka, R2-D2 i Padmé wychodzą do miasta i zaprzyjaźniają się z młodym Anakinem Skywalkerem, niewolnikiem Watta, Toydariańskiego handlarza. Watto znajduje potrzebne im części w magazynie, ale nie chce ich sprzedać za Republikańskie kredyty, które na Tatooine są bez wartości.

SW1-H3

Okazuje się, że Anakin jest obdarzony zdolnościami pilotażu i mechaniki. Sam stworzył droida C-3PO. Qui-Gon wyczuwa w Anakinie silną obecność Mocy i uważa, że to on jest Wybrańcem, tym który ma spełnić proroctwo i przywrócić Mocy równowagę. Jinn zakłada się z Wattem o to, że Anakin wygra wyścig podraceów. Według umowy, kiedy Skywalker wygra, Qui-Gon dostanie części do statku, a Watto go uwolni (początkowo wolał uwolnić jego matkę, ale przegrał losowanie). Jeśli przegra, Watto otrzyma statek Qui-Gona i jego, jako niewolnika. W nocy, przed wyścigiem, Jinn bada krew Skywalkera. Poddaje ją badaniom i okazuje się, że chłopiec ma ogromną ilość Midichlorianów. Anakin wygrywa wyścig i dołącza do zespołu, który ma polecieć na Coruscant. Skywalker ma otrzymać tam zgodę Najwyższej Rady Jedi na rozpoczęcie szkolenia. Tymczasem Darth Siodious wysyła swojego ucznia, Dartha Maula, aby zabił dwójkę Jedi i porwał królową. Zespół przygotowuje się do opuszczenia planety, gdy nagle zjawia się tajemniczy Maul i rozpoczyna walkę z Qui-Gonem. Walka zostaje przerwana przez Jinna, który wskakuje na pokład opuszczającego planetę królewskiego statku.

SW1-H4

Po wylądowaniu na Coruscant, Qui-Gon informuje Radę o tajemniczym, wyszkolonym w sztukach walk Jedi, przeciwniku z Tatooine. Zaniepokojona Rada obawia się, że przeciwnik był Sithem, członkiem zakonu wyznającego Ciemną Stronę Mocy, uznanego za zniszczonego około tysiąc lat wcześniej. Jinn prosi radę o wyszkolenie Anakina, ale po kilku testach Rada odmawia, twierdząc, że zgodnie z Kodeksem Jedi jest na to za stary i odczuwa silne emocje. W tym samym czasie, senator Palpatine radzi królowej, aby wygłosiła Wotum Nieufności wobec kanclerza Valoruma. Nie widząc innej możliwości, Amidala postępuje zgodnie z radą Palpatine'a, a Finis Valorum zostaje obalony. Jako przywódca Naboo, królowa wyznacza kandydata na nowego Najwyższego Kanclerza ze swojej planety, senatora Palpatine'a. Jednak po wyborach, trzech senatorów przechodzi do drugiej tury. Niestety jest już za późno, aby coś zmienić.

SW1-H5

Rada przydziela Qui-Gona i Obi-Wana do odbicia Naboo. Po wylądowaniu, królowa próbuje znaleźć Gungan, ale kiedy Jar Jar przybywa do swojej bazy, Otoh jest pusty. Binks zaprowadza swoich towarzyszy do Świętego Miejsca, gdzie królowa nakłania Bossa Nassa do sojuszu przeciwko Federacji. Wielka Armia Gungan zgadza się działać jako dywersja dla wojsk Federacji. Kapitan Panaka uwalnia niektórych żołnierzy królowej i razem z Jedi i królową ukrywa się w Theed. Darth Sidious informuje Federację o armii Gungan. Kapitan Roos Tarplas rozkazuje Wielkiej Armii Gungan włączyć tarczę, aby wojska Federacji nie mogły zaatakować ich z dystansu. OOM-9, widząc tarczę, rozkazuje wstrzymać ogień czołgom i wejść do środka. Daultay Dofine rozkazuje aktywować wszystkie droidy bojowe. Droidy przechodzą przez tarczę, a po kilku godzinach porażka sojuszu wydaje się nieuchronna.

SW1-H6

Zwycięstwo odnosi sojusz, kiedy młody Skywalker przypadkowo przejmuje kontrole nad myśliwcem i niszczy od wewnątrz Federacyjny Statek Dowodzenia Droidami, zabijając Daultay'a Dofine'a i wyłączając armię droidów. Tymczasem Amidala wchodzi do pałacu królewskiego i aresztuje Nute'a Gunray'a, a w hangarze Darth Maul (uczeń Dartha Sidiousa) wdaję się w walkę z Jedi. Włącza dwustronny miecz świetlny i przechodzi do ataku. Walka przenosi się do generatora Theed. Maul zrzuca Obi-Wana z platformy, więc ten skacze w górę, ale jest za daleko, żeby ich dogonić, ponieważ włączają się cztery pola siłowe. Kiedy pole przed Qui-Gonem się wyłącza, ten skacze na Maula. Maul uderza Qui-Gona w brodę i odrzuca jego miecz świetlny. Jinn zostaje ogłuszony, więc wykorzystując tą chwilę, Maul wbija mu miecz w brzuch. Obi-Wan skacze na Maula, który zrzuca go Mocą do przepaści. Obi-Wan ratuje się przed upadkiem łapiąc się wystającej rurki. Maul przygotowuje się do zadania mu śmiertelnego ciosu, gdy nagle Obi-Wan skacze w powietrze, zabiera Mocą miecz swojego mistrza, przecina miecz Maula, a jego samego rozcina na dwie części: górę i dół. Obydwie części Maula wpadają do przepaści.

Obi-Wan klęka nad swoim mistrzem, ale ten mówi mu, że ma wyszkolić Anakina. Kenobi daje mu słowo, że tak będzie, a Jinn umiera. Nowy kanclerz, Palpaine, gratuluje królowej wygranej w bitwie. Pojmany Nute Gunray ma stanąć przed sądem za swoje zbrodnie.

SW1-H7

Obi-Wan spotyka się z Yodą i przekazuje mu wolę swojego mistrza. Yoda pasuje Kenobiego na Rycerza Jedi. Co do szkolenia ma wątpliwości, ale niechętnie się na to zgadza. Podczas kremacji ciała Qui-Gona, Mace Windu i Yoda zgadzają się, że Sithowie są winni tej tragedii. Yoda twierdzi, że Sithów jest naraz dwóch (uczeń i mistrz). Mace ma przeczucie, że ten był uczniem, a Yoda stwierdza, że trzeba poszukać drugiego.

Nabooanie i Gunganie organizują święto przed pałacem na znak zwycięstwa i pokoju. Anakin i Obi-Wa są w formalnych strojach Jedi. Skywalker ma również warkocz, znak Padawana. Królowa Amidala (która okazała się być Padmé) wręczyła Gunganom kulę zwycięstwa, jako dar wdzięczności.

Rozwój Edytuj

Produkcja Edytuj

Realizacja Edytuj

Wydania i dziedzictwo Edytuj

Wydanie DVD Edytuj

Mroczne

Wydanie Blu-ray Edytuj

Wydanie w 3D Edytuj

Wydanie cyfrowe Edytuj

Sceny usunięte Edytuj

Soundtrack Edytuj

Blue_Glass_Arrow.svg Osobny artykuł: Soundtrack

Książka Edytuj

Blue_Glass_Arrow.svg Osobny artykuł: Star Wars: Część I: Mroczne Widmo (powieść) Blue_Glass_Arrow.svg Osobny artykuł: Star Wars: Część I: Mroczne Widmo (powieść młodzieżowa)

Twórcy Edytuj

ObsadaEdytuj

Rola Aktor Dubbing
Obi-Wan Kenobi Ewan McGregor Omar Sangare
Królowa Amidala / Padmé Naberrie Natalie Portman Aleksandra Rojewska
Anakin Skywalker Jake Lloyd Jonasz Tołopiło
Qui-Gon Jinn Liam Neeson Krzysztof Kołbasiuk
Mace Windu Samuel L. Jackson Jacek Rozenek
Yoda Frank Oz Mariusz Czajka
Senator Palpatine / Darth Sidious Ian McDiarmid Ryszard Nawrocki / Janusz Bukowski
Shmi Skywalker Pernilla August Maria Gładkowska
Jar Jar Binks Ahmed Best Ryszard Olesiński
Darth Maul Ray Park Jacek Kopczyński
Kapitan Panaka Hugh Quarshie Andrzej Butruk
Nute Gunray Silas Carson Jerzy Dominik
Szef Nass Brian Blessed Włodzimierz Bednarski
Sio Bibble Oliver Ford Davies Andrzej Gawroński
Watto Andrew Secombe Jarek Boberek
C-3PO Anthony Daniels Grzegorz Wons
Sabé, służka królowej Amidali Keira Knightley Jolanta Wilk
R2-D2 Kenny Baker
Kanclerz Valorum Terence Stamp Lech Wierzbowski
Strażnik w Pałacu Dominic West
Wald / Grimy Man / Spectator Warwick Davis

Opracowanie wersji polskiej: Sun Studio A/S Dania
Reżyseria: Jacek Rozenek
Tłumaczenie: Elżbieta Gałązka-Salamon
W pozostałych rolach: Jolanta Wilk, Jerzy Dominik, Wojciech Machnicki, Maksymilian Korwin, Aleksandra Malska, Janusz R. Nowicki, Jacek Bursztynowicz, Zofia Saretok, Tomasz Bednarek, Piotr Adamczyk, Arkadiusz Jakubik, Zbigniew Suszyński, Marcin Jakimiec, Sara Müldner

Ekipa Edytuj

Pojawienia sięEdytuj

Postacie Edytuj

KANON

LEGENDY

Zwierzęta Edytuj

Tłumaczenie tytułuEdytuj

W tytule angielskim słowo Phantom jest użyte jako przymiotnik i właściwy tytuł brzmiałby: Widmowe zagrożenie. Według jednej z wypowiedzi Lucasa, określenie to odnosi się do postaci Dartha Sidiousa, jednak może być również rozumiane w powiązaniu z wprowadzaną tu postacią Anakina Skywalkera, o którym widzowie wcześniej powstałych filmów wiedzą, że w dalszych częściach stanie się współprzyczyną upadku Republiki.

Takie tłumaczenie tytułu komponuje się również z tytułem części IV – Nowa nadzieja, podobnie, jak odpowiadają sobie tytuły pozostałych części.

NagrodyEdytuj

  • 2000: John Williams (I) (nominacja) Grammy najlepsza muzyka
  • 2000: Trisha Biggar Saturn najlepsze kostiumy
  • 2000: Saturn najlepsze efekty specjalne
  • 2000: (nominacja) Saturn najlepszy film sci-fi
  • 2000: George Lucas (nominacja) Saturn najlepszy reżyser
  • 2000: Liam Neeson (nominacja) Saturn najlepszy aktor
  • 2000: Ewan McGregor (nominacja) Saturn najlepszy aktor drugoplanowy
  • 2000: Pernilla August (nominacja) Saturn najlepsza aktorka drugoplanowa
  • 2000: Natalie Portman (nominacja) Saturn najbardziej obiecująca aktorka
  • 2000: Ahmed Best Złota Malina najgorszy aktor drugoplanowy
  • 2000: (nominacja) Złota Malina najgorszy film
  • 2000: Sofia Coppola (nominacja) Złota Malina najgorsza aktorka drugoplanowa
  • 2000: George Lucas (nominacja) Złota Malina najgorszy scenariusz
  • 2000: George Lucas (nominacja) Złota Malina najgorszy reżyser
  • 2000: Jake Lloyd (nominacja) Złota Malina najgorszy aktor drugoplanowy
  • 2000: (nominacja) Oscar najlepsze efekty specjalne
  • 2000: (nominacja) Oscar najlepszy dźwięk Akademia Filmowa
  • 2000: Ben Burtt (nominacja) Oscar najlepszy montaż dźwięku
  • 2000: (nominacja) BAFTA najlepsze efekty specjalne
  • 2000: Ben Burtt (nominacja) BAFTA najlepszy dźwięk
  • 2000 wyścig ścigaczy MTV Movie Awards najlepsza scena akcji
  • 2000 Liam Neeson, Ewan McGregor i Ray Park (nominacja) MTV Movie Award najlepsza walka
  • 2000: Ray Park (I) (nominacja) MTV Movie Award najlepszy czarny charakter
  • 1999: Złoty Ekran (Niemcy)
STAR WARS THE PHANTOM MENACE TRAILER HD01:59

STAR WARS THE PHANTOM MENACE TRAILER HD

Trailer "Mrocznego Widma"

Więcej z Fandomu

Losowa wiki