FANDOM

Republika przekształcona w Imperium!

Strona Gwiazda Śmierci (lub jej część) została skopiowana z Empirepedii.

Sheev2

Gwiazda Śmierci
Gwiasmier
Gwiazda Śmierci
Nazwa Orbitalna Stacja Bojowa DS-1
Producent Imperialny Wydział Badań Wojskowych
Rodzaj Stacja Bojowa
Długość 160km x 160km x 160km
Załoga 774 576 - 1 161 293
Pasażerowie 431 717
Ładowność Ponad 1 000 000 000 t
Cena Bezcenna
Uzbrojona Tak

Gwiazda Śmierci- jedna z największych stacji bojowych Imperium. Została zniszczona w 0 BBY. Jej siła ognia umożliwiała destrukcje całej planety.

HistoriaEdytuj

Geneza Edytuj

Historia jej planu zaczyna się na długo przed bitwą o Geonosis, kiedy to Raith Sienar i Wilhuff Tarkin wyprawiając się na Zonamę Sekot rozprawiają o olbrzymiej stacji bojowej, którą można by zbudować. Plany te po części wpadły w ręce Geonosjan, którzy przekazali je hrabiemu Dooku, a ten następnie zawiózł je Sidiousowi.

Budowa Edytuj

Budowa Gwiazdy Śmierci rozpoczęła się prawdopodobnie w 19 BBY. Jej twórcą był naukowiec Imperium Galaktycznego, Galen Erso, który nie zamierzał terroryzować świata. Z tego powodu Galen wbudował w nią słaby punkt - szyb wentylacyjny, w który strzał spowoduje reakcję łańcuchową i ostateczny wybuch.

Walka o plany Gwiady Śmierci i pierwsze próby Edytuj

Niebawem Wilhuff Tarkin oraz Orson Krenning postanowili wypróbować działanie Gwiazdy Śmierci. W tym celu zniszczyli miasto znajdujące się na księżycu Jedha. Później Gwiazda Śmierci zniszczyła ośrodek na Scarif, gdzie wcześniej przechowywano plany Gwiazdy Śmierci.

By zniszczyć Gwiazdę Śmierci potrzeba było jednak jej planów. Jako wskazówkę dla swojej córki Galen nazwał je Gwiazdeczką(Galen nazywał swoją córkę Gwiazdeczką). By zdobyć te plany Jynn Erso poleciała na planetę Scarif, gdzie były one przechowywane. Tam rozegrała się bitwa, w czasie któej Jynn wykradła plany i przesłała je Sojuszowi Rebeliantów.

Destruction of Jedha City Aftermath

Zniszczenie Jedha City

Po bitwie o Scarif plany Gwiazdy Śmierci trafiły w ręce księżniczki Lei Organy(Lei Skywalker). Gdy statek zaatakował Vader kobieta przekazała plany Gwiazdy w ręce dwóch robotów, które wypuściła kapsułą ratunkową na planetę Tatooine. Następnie nie zdradziła Darthowi Vaderowi. Dopiero, gdy zagrożona jej zniszczeniem jej ojczystej planety Aldeeranu Leia okłamała Vadera, że plany są na Dantooine. Ludzie Imperium zorientowali się jednak, że Leia kłamie i zniszczyli Aldeeran.

Przybycie Sokoła Millenium Edytuj

Edxn1sqgvq4tgahcy1ye

Starcie Obi-Wana z Vaderem na Gwieździe Śmierci

Niebawem na Aldeeran lecieli Obi-Wan Kenobi oraz Luke Skywalker wożeni przez Hana Solo Sokołem Millenium. Zobaczyli jednak, że nie ma zniszczonego Aldeeranu i wpadli w pułapkę. Statek doleciał prosto na Gwiazdę Śmierci. Tam Obi-Wan postanowił wyłączyć pole, by Sokół Millenium mógł odlecieć. Później Obi-Wan starł się w walce z Obi-Wanem Kenobim, w trakcie której zginął. W tym samym czasie Luke i Han uwolnili uwięzioną w więzieniu Leię, a później wszyscy, prócz zmarłego Obi-Wana odlecieli.

Bitwa o Yavin Edytuj

Następny po zniszczeniu Aldeerany na celowniku był Yavin 4. Gdy Gwiazda Śmierci docierała do tego księżyca rozpętała się bitwa. Ostatecznie Luke Skywalker zniszczył Gwiazdę Śmierci, a pomagali mu w tym w postaci duchowej - Ben Kenobi i potajemnie Exar Kun, który nie chciał by jego świątynia została unicestwiona wraz z planetą. Na pokładzie Gwiazdy Śmieci zginęło ponad milion ludzi załogi, 50 tysięcy to szturmowcy.

Zniszczenie Gwiazdy Śmierci

Zniszczenie Gwiazdy Śmierci

full

Ciekawostki Edytuj

- W 4 ABY na bazie Gwiazdy Śmierci powstała II Gwiazda Śmierci, znacznie potężniejsza niż I Gwiazda Śmierci.

- siódmy pod względem wielkości księżyc Saturna swoim wyglądem przypomina Gwiazdę Śmierci. Księżyc ten odkryto jednak po premierze filmu Gwiezdne Wojny IV: Nowa nadzieja.