FANDOM

Era to epoka w historii Galaktyki. W uniwersum Gwiezdnych Wojen, historię dzielimy na siedem różnych epok: Pre-Republiki, Starej Republiki, Upadku Republiki, Rebelii, Nowej Republiki, Nowego Zakonu Jedi i Dziedzictwa Mocy. Zazwyczaj za początki i końce er służyły daty ważnych bitew lub reformacji politycznych.

Lista Epok Edytuj

Era Przed Republiką (przed 25,00 BBY) Edytuj

PreRepublicEraIcon svg

Ta era obejmuje wydarzenia od powstania Galaktyki do Traktatu na Coruscant i założenia Republiki. W tej erze powstał i rozpadł się Zakon Je'daii, powstawały pierwsze cywilizacje, np.: Bezkresne Imperium Rakatan, Imperium Sithów, oraz Imperium Huttów. Statki z hipernapędem rozprzestrzeniły się umożliwiając podróże międzygalaktyczne.

Era Starej Republiki (25,000 – 1,000 BBY) Edytuj

StaraRepublika

Ta era obejmuje najwcześniejsze dni Republiki Galaktycznej, jej obrońców, Jedi, oraz wrogów, Sithów. Rozpoczęła się z uformowaniem Republiki, a zakończyła się w 1000 BBY, po pokonaniu Bractwa Ciemności w siódmej bitwie na Ruusan i odrodzeniu Republiki.

Pomimo, że ta era trwała ponad 25 tysięcy lat, najwcześniejsza powieść z tych czasów dzieje się około 5000 BBY. Wcześniejsze czasy są znane tylko z legend i niepotwierdzonych kanonicznie źródeł.

Era Powstania Imperium (1,000 – 0 BBY) Edytuj

UpadekRepubliki

Ta epoka jest pozornie złotym wiekiem Republiki. Jednak, po bitwie o Ruusan ocalał jeden z Sithów - Darth Bane, który potajemnie wyszkolił uczennicę i planował zniszczyć Republikę i Jedi pewnego dnia. Po stuleciach ukrywania się Sithów, Darth Sidious zaczął wcielać w zycie plan utworzenia nowego Imperium Sithów.

Pod koniec Wojen Klonów, Republika Galaktyczna zmieniła się w Galaktyczne Imperium, a Zakon Jedi zniknął z Galaktyki. Przetrwało niewielu Jedi, między innymi Obi-Wan Kenobi i Wielki Mistrz Yoda, którzy około dwadzieścia lat później wyszkolili na Jedi Luke'a Skywalkera.

Era Rebelii (0 ABY – 5 ABY) Edytuj

EraRebelii

Luke Skywalker dołącza do Sojuszu Rebeliantów, organizacji walczącej z Imperium. Z jego pomocą, Sojusz odnosi kolejne zwycięstwa, od historycznej Bitwy o Yavin, w czasie której zniszczono pierwszą Gwiazdę Śmierci, przez Bitwę na Hoth, po Bitwę na Endorze, gdzie pokonano Imperatora i zniszczono drugą Gwiazdę Śmieci.

Po upadku Imperium, Rebelia utworzyła Nową Republikę, której przywódczynią została Mon Mothma.

EraNowejRepubliki

Era Nowej Republiki (5 ABY – 25 ABY) Edytuj

W tej epoce, Republika rozprzestrzenia się po Galaktyce, łącząc niezliczone światy, włącznie ze stolicą Galaktyki, Coruscant. Jednak zanim pokój nastał ponownie, Republika musi pokonać ocalałych liderów Imperium, próbujących odtworzyć dawne mocarstwo, na przykład samego Imperatora, odrodzonego w nowym ciele.

W tym czasie, republika musi zmagać się z wieloma problemami, zarówno wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi.

Nowa Era Jedi (25 ABY – 40 ABY) Edytuj

EraNowegoZakonuJedi

W tym czasie, Yuuzhan-Vongowie, gatunek spoza znanych obszarów, zaatakował Galaktykę. Republika, Zakon Jedi oraz pozostałości Imperim musieli walczyć razem, aby pokonać najeźćców. W końcu, po wielu latach wojny, z ofiarami po obu stronach, Republika pokonała Yuuzhan-Vongów.

Jednak nie był to koniec problemów. Niedługo potem galaktyka została zaatakowana przez starożytną cywilizację Killików, działającą pod wpływem Mrocznego Gniazda. Ci słudzy Ciemnej Strony doprowadzili do kryzysu w Republice, który zamienił się w krótką, ale intensywną wojnę.

Era Dziedzictwa (po 40 ABY)Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • Na każdej oficjalnej książce Star Wars wydanej przez wydawnictwo Amber, u dołu tylnej okładki, znajduje się oznaczenie ery, w której się ona dzieje.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki